Hannah Reilly kommer från London, men har flyttat till New York för att arbeta inomforedig reklambranschen. Genom gemensamma vänner träffar hon Mark. De gifter sig inom kort och Hannah flyttar tillbaka till London med Mark. Han arbetar med sitt egna framgångsrika IT-företag och reser mycket, medan Hannah söker jobb och ägnar sig åt huset. Så en dag åker Hannah ut till Heathrow för att möta Mark som ska komma hem från en tjänsteresa, men han är inte med flyget. Han har inte hört av sig, och Hannah får inte tag på honom. Det oroar henne, och eftersom hon inte vet något om hans familj vet hon inte vem hon ska kontakta. Gradvis får hon en känsla att något är väldigt galet och börjar undersöka vad Mark haft för sig. När hon letar så börjar hon inse att Mark ljugit för henne. Om väldigt mycket.

Före dig av Lucie Whitehouse kom ut i mars 2015. I original heter den Before We Met och kom ut 2014. Lucie Whitehouse är en författare från England, bosatt i USA, som arbetar i förlagsbranschen. Hon debuterade 2008 med The House at Midnight, och Före dig är hennes tredje thriller.

Före dig fick jag av en vän som tyckte den skulle passa mig. Jag hade egentligen inte läst på baksidan på den, utan plockade upp den i måfå i tron att det var en feelgood. Men det var det ju inte alls – det är i allra högsta grad en thriller!

Före dig är en välskriven thriller med bra tempo. Eftersom jag av någon underlig anledning trodde det skulle vara feelgood så hade jag lite svårt att anpassa mig i början av boken. Jag upplevde att början var lite trög, men relativt snart så ökade tempot Språket flyter bra och de nya ”avslöjandena” görs snyggt, så man som läsare hela tiden vill veta mer. Hannah och Mark är inte så djupt tecknade, men det räcker för att driva på historien. Övriga karaktärer får man bara glimtar av. tempot och historien gör att jag tror att det här skulle bli en bra film!

Som thriller är den bra uppbyggd, det är snyggt hantverk i hur Hannah gradvis tar reda på mer och mer om Mark. Samtidigt så kan jag säga att den inte är speciellt unik. Det finns många thrillers som jag läst de senaste åren, som handlar om äktenskap där den man gift sig med visar sig ha hemligheter (Gone Girl, Innan jag somnar, Monday’s Lie, Husband, missing osv), och det gör att jag inte blir speciellt förvånad över hur historien utvecklas. Den känns bekant! Jag kan däremot inte låta bli att förvånas över det här återkommande fenomenet i litteraturen – hur kan man gifta sig med någon som man så uppenbart inte vet något om? I Före dig verkar Hannah dessutom inte ens ha varit särskilt nyfiken på Mark tidigare.

Lucie Whitehouse skriver bra och drivet, så jag skulle mycket väl kunna tänka mig att läsa mer av henne. När jag vill läsa en thriller…

Omdöme: Välskriven thriller om vad som döljer sig under ytan.
Betyg: 4-

Bloggat om boken har Beas bokhylla och Mysterierna.

Mer om boken kan du läsa här och här.
Originaltitel: Before We Met
Förlag: ETTA
Översättare: Maria Bodner Gröön

Mitt exemplar fick jag av en vän.
Utläst 5 juli 2015.

