Paula närmar sig 40 men har inte riktigt bestämt sig för vad hon ska bli när hon blir interiktigtenligtplanstor. Hon har pluggat, och haft en del jobb, men mest så lever hon på pappans pengar. Nu har hon träffat Didde och de har bestämt sig för att gifta sig.
Tom är en framgångsrik advokat, även om han inte alltid tror på de han försvarar. Han bor ihop med den yngre vackra Saga. Tom är ungdomskamrat till Didde och blir bjuden på det stora bröllopet. Tom och Paula möts på bröllopet och blir intresserade av varandra. De träffas igen trots att de inte borde – Paula är ju nygift och Tom har Saga. Så vad ska de göra med attraktionen de känner för varandra?

Inte riktigt enligt plan av Denise Rudberg och Hugo Rehnberg kom ut 2014. Denise Rudberg är en svensk författare med stor produktion av bl.a. ungdomsböcker, chick-lit och elegant crime. Hugo Rehnberg är redaktör på SvD Perfect Guide och krönikör. Inte riktigt enligt plan är den första i en serie av fristående relationsromaner.

Trots att jag gillar Denise Rudbergs serie om Marianne Jidhoff så hade jag inga planer från början på att läsa den här boken. Men så fick jag låna den av en arbetskamrat som rekommenderade den som lättsam läsning. Jag hade precis läst ut en mycket tung och mörk bok och kände att jag behtövde något lättsamt.

Inte riktigt enligt plan är en lättsam och underhållande bok. Jag var precis på rätt humör när jag läste den, i behov av något i den här genren. Inte riktigt enligt plan är mycket lättläst, jag läste ut den på en dag i sommarvärmen i solstolen och på stranden. Det passade den perfekt för.

Inte riktigt enligt plan är en bok som känns mycket modern. Det är många tidsmarkörer, och personerna som är i 30-40-årsåldern rör sig på Instagram och Facebook. De spelar också spel som Quizkampen (för citat läs här) och mer än en gång så ler jag igenkännande. Kapitielrubrikerna med extremt långa hashtags tycker jag är underhållande, man ser så otroligt många sådana på sociala medier numera. Överklassmiljön som de rör sig i (och som är typisk för Denise Rudbergs skrivande) känner jag inte igen mig i, men jag kan inte låta bli att underhållas av den och all namedropping. Det är lite som att tjuvkika in i någons vardagsrum.

Vartannat kapitel är skrivet ur Toms perspektiv, vartannat ur Paula. Det gör mig nyfiken på hur författarna delat upp författarskapet, har de skrivit vartannat kapitel? Att det är två författare är inget som märks generellt.

Egentligen så har jag bara ett problem. Det är att jag i grunden har svårt att läsa om otrohet som något underhållande. Det finns ett rättfärdigande i bilden av att det bara finns en person som är ”den rätta” och har man träffat den personen så är det det som man ska kunna offra allt med gott samvete. I just den här boken så beskrivs de fasta förhållandena på ett sätt som det går lättare att acceptera, men den riktiga feelgoodkänslan vill inte infinna sig pga detta.

Omdöme: Lättläst och underhållande om attraktion som inte går att så emot.
Betyg: 4-

Bloggat om boken har Annas bokhörna, En bok om dagen och Breakfast Bookclub

Mer om boken kan du läsa här och här.
Förlag: Lind & Co

Mitt exemplar hade jag lånat av en vän.
Utläst 3 juli 2015.

