Isobel Sørensen är en läkare som brinner för att hjälpa andra, i enendahemlighetsynnerhet som fältläkare utomlands. Närmast hjärtat ligger nog den ideella organisationen Medpax. När hon får reda på att en av Medpax finansiärer har beslutat sig för att inte längre bidra blir hon mycket upprörd. Då det visar sig att finansiären är ingen mindre än jetsetprinsen Alexander de la Grip undrar hon om det kan finnas personliga skäl bakom, då hon varit minst sagt avvisande mot honom när de träffats. När Isobel bestämmer träff med Alexander för att reda ut varför han strypt penningaflödet blir Alexander fascinerad av den engagerade och vackra läkaren och bestämmer sig för att han vill lära känna henne närmare. Alexander är van att få som han vill med kvinnorna, men trots att Isobel attraheras av Alexander är hon inte alls redo att släppa honom in på livet.

En enda hemlighet av Simona Ahrnstedt kom ut 25 maj 2015. Det är den andra boken i en serie, där En enda natt var den första boken. Simona Ahrnstedt är leg. psykolog, kbt-terapeut och författare som debuterade 2010 med Överenskommelser. En enda hemlighet är hennes femte bok i romancegenren.

I tonåren hade jag en period då jag slukade romance av varierande kvalitet, men sen dess så har jag hävdat att romance inte var min grej. Tills jag läste Överenskommelser av Simona Ahrnstedt. Efter det har jag nogsamt sett till att läsa hennes böcker så snart som möjligt efter att de kommit ut, och det var med stor förväntan som jag gav mig i kast med En enda hemlighet.

En enda hemlighet är en mycket välskriven romanceroman. Styrkorna i boken är flera. Centralt är just språket, det är en välskriven bok, och det tas inga genvägar. Det är ett starkt driv i historien som gör att det blir en riktig bladvändare, trots att det ligger i genren att det ska sluta på ett visst sätt. Men det finns ju olika sätt att ta sig till slutet! Jag älskar det underförstådda i blickar, känslor och beskrivningen av attraktionen. Det är riktigt bra gjort och det blommade ut helt i En enda natt. I En enda hemlighet så blir det lite för lite av just det för min smak, det går lite för fort över i mer explicita beskrivningar. Men det är en svår balansgång, och hur jag upplever det beror förmodligen mycket på mina egna preferenser.

Nu läser jag ju ingen annan romance än just de här böckerna, men som jag minns det jag läst tidigare så var ofta den omgivande historien rätt svag. Det är den aldrig i Simona Ahrnstedts böcker. Här finns mycket att fundera över som rör Isobels och Alexanders liv utöver det som är attraktionen dem emellan.

Jag läste En enda hemlighet väldigt snabbt, eftersom det är svårt att låta bli. Men det hade varit bättre om jag stannat upp ibland i läsandet, för jag hängde inte riktigt med att ställa om i kasten mellan kärlekshistorien och det som är mer kopplat till ”livet utanför”. Det blir för tvära kast. Jag kan inte i tillräcklig grad ta till mig utvecklingen av relationen Alexander-Isobel eller deras upplevelser i sina yrkesliv.

En sak som jag funderar över är det här att här tillåts kvinnan att vara den starka. Eller snarare, både mannen och kvinnan har ett spektrum av styrkor och svagheter, både i förhållandet och utanför. Brukar det vara så i romance, eller är det mer framträdande här?

Simonas böcker fick mig att återvända till romancegenren och få bort en hel del av mina fördomar genom sina böcker. Och det gör att jag med all säkerhet kommer att ge mig i kast med nästa bok av henne. För fler böcker räknar jag ändå med att det blir?

Omdöme: Välskriven modern svensk romance om inre och yttre konflikter.
Betyg: 4-

Några som bloggat om boken är Fiktiviteter, Bokfrossa, Boklusens bokbloggEwelinas bokblogg och Bokhyllan i pepparkakshuset.

Mer om boken kan du läsa här och här.
Förlag: Forum

Mitt exemplar var ett recensionsexemplar (e-bok) från förlaget. Tack för det!
Utläst 15 juni 2015

