Dag 18 i 30 dagar med böcker är frågan: En bok som gjorde dig besvikenkryptan

Den här liknar ju både ”en bok som du hatade” och ”en överskattad bok”. Så jag väljer en annan som jag verkligen blev besviken på eftersom jag hade stora förhoppningar, men inte ens orkade läsa klart den: Kryptan av Kate Mosse.

Så här skrev jag när jag läst den:

Jag har svårt för böcker där personteckningarna är övertydliga. Som exempel: Tjocka, kopparfärgade lockar hade lossnat från hennes hårkammar och föll ner över de nakna axlarna. Hennes bländade gröna ögon, som inramades av långa rödbruna ögonfransar, blixtrade av ilska och djärvhet. En sådan beskrivning kan jag överse med en gång, men inte gång på gång.

Gillar man övernaturliga sakar, mycket känslor och stämningar, och långa beskrivningar av natur och södra Frankrike så är detta definitivt en bok man bör läsa. Själv har jag en gräns för hur mycket sådant det kan vara i en bok, och den här boken passerar den gränsen.

