För tredje året i rad har vi kört en Makeutmaning. Det innebär att min make väljer ut 10 böcker som jag inte läst tidigare, men som han läst och gillat. Första gången var augusti 2012 – maj 2013 och andra gången augusti 2013 – maj 2014. Och nu, tredje gången, helt logiskt, augusti 2014 – maj 2015. Så den är precis avslutade och här kommer sammanfattningen.

Augusti 2014:
George R R Martin, Kungarnas krig
Omdöme: Detaljerad fantasy om krig, allianser och svek med en oändlig mängd karaktärer.
Betyg: 4-

September 2014:
Victor Hugo, Ringaren i Notre Dame
Omdöme: 1800-talsroman om kärlek och besatthet kryddad med långrandiga beskrivningar.
Betyg: 3

Oktober 2014:
John Stockton, Assisted
Omdöme: Biografi om en känd basketspelare, skriven i sann amerikansk anda.
Betyg: 4-

November 2014:
John O’Farrell, Mannen som glömde sin fru
Omdöme: Småhumoristisk lad-lit om ett drastiskt sätt att återupptäcka sin partner.
Betyg: 4

December 2014:
Ken Follett, Världens vinter
Omdöme: Lättläst och intresseväckande tegelsten om människor i skuggan av andra världskriget
Betyg: 4

Januari 2015:
Stephen King, 11/22/63
Omdöme: En riktig tegelsten om hur en liten förändring kan förändra allt.
Betyg: 4-

Februari 2015:
Karen Miller, Star Wars: Clone Wars Gambit – Stealth
Omdöme: Ojämn bok i ett fiktivt universum om vad man är villig att offra för att rädda världen
Betyg: 3+

Mars 2015:
David Mitchell, Cloud Atlas
Omdöme: Komplicerat och invecklat om människors påverkan på historien.
Betyg: 3+

April 2015:
Ursula Poznanski, Erebos
Omdöme: Tankeväckande om när spelet tar över verkligheten.
Betyg: 4-

Maj 2015:
Edward Rutherfurd, Sarum
Omdöme: Historisk tegelstensroman om fem släkter vars öden är sammanvävda med Salisbury.
Betyg: 4

  • Min favorit var för tredje året i rad Ken Folletts bok (i år Världens vinter), det är en jultradition nu att läsa hans böcker.
  • Mest positivt överraskad var jag av John O’Farrells Mannen som glömde sin fru, Edvard Rutherfurds Sarum och John Stocktons Assisted. Den sistnämnda ligger ju definitivt utanför min bekvämlighetszon, även om jag hade lite försprång i att jag visste en del om honom innan.
  • Jag var besviken på Ringaren i Notre Dame som jag trodde jag skulle gilla mer än jag gjorde.
  • Det som var störst utmaning i årets version var inte genrer så mycket som omfattning. Jag är väldigt ovan att läsa sådana här tegelstenar. Jag gjorde det mer förr, men nu har jag inte riktigt tålamod.
  • Årets utmaning var jämnare än tidigare år. Inget riktigt bottennapp men heller ingen wow-bok.
  • Jag tycker väldigt mycket om den här utmaningen. Den breddar mitt läsande och vi får många diskussioner här hemma!
