Oslo, en kall och snöig vinter. Hä befinner sig Olav – en ensam människa. blodpasnoHan lever ensam, och han arbetar ensam. Hans uppdragsgivare är Daniel Hoffmann. Olav eliminerar andra på uppdrag av Hoffmann. Han mördar för pengar. Så en dag så ger Hoffmann honom ett nytt uppdrag, han vill att Olav ska eliminera hans fru, Corina. Men när Olav börjar spana på Corina så blir han handlöst förälskad. Så hur ska han kunna genomföra sitt uppdrag och ändå överleva själv?

Blod på snö av Jo Nesbø kom ut 27 maj 2015. På norska heter den Blod på snø och kom ut tidigare i år. Jo Nesbø är en norsk författare som sålt i över 25 miljoner exemplar. Han är mest känd för sin deckarserie på tio böcker om Harry Hole, men han har också skrivit fristående spänningsromaner och ungdomsböcker.

När jag för många år sedan började läsa Nesbøs serie om Harry Hole tog det ett tag innan jag fastnade helt, men de sista böckerna i serien tyckte jag var riktigt bra. Eller faktiskt väldigt väldigt bra. Även hans senaste bok Sonen tyckte jag om, så när jag såg att han nu kommit med en ny bok så blev jag glad att få ett recensionsexemplar.

Blod på snö är en jämförelsevis tunn bok, på endast dryga 180 sidor, och den är skriven i en annan stil än de tidigare. På omslaget står det att det är ”en hyllning till den enkla hårdkokta berättarstilen” och det kan jag hålla med om. Nesbø är en driven författare som kan sitt hantverk och vilken typ av delgren av deckargenren han försöker sig på så är det välskrivet. Han har konsekvent en kortfattad och stilren berättarstil boken igenom, som är i linje med den hårdkokta berättelsen. Blod på snö är en mycket lättläst bok, den tog inte många timmar att läsa.

Men mitt problem är att jag förmår inte riktigt engagera mig i Olavs öde. Det är väldigt sällan jag klarar av det ”hårdkokta”, jag har ju svårt för Varg Veum och Nesbøs Huvudjägarna fungerade inte heller. För att jag ska gilla det hårdkokta måste det vara med utförligt, mer ironiskt, nästan en drift med genren. Blod på snö når inte ända fram.

Sen är det karaktären Olav. Han är så underlig, så bisarr. Kanske är det jag-formen som gör att jag ställer högre krav på att förstå mig på huvudpersonen. När jag läst klart så är det en hel del lösa trådar som jag inte vet var jag ska göra av, i synnerhet vad gäller personen Olav. Jag blir förvirrad – vad var verkligt, vad var någon form av fantasi i Olavs huvud? Eller har jag helt missförstått?

Jo Nesbø tillhör fortfarande mina favoritförfattare, men jag föredrar när han skriver i den genre där böckerna om Hole och Sonen hör hemma än när han går mot det hårdkokta. Nästa bok i samma stil, Midnattssol, kommer redan i höst.

Omdöme: Lättläst och hårdkokt om en väldigt ensam människa.
Betyg: 4-

Några som bloggat om boken är Johannas deckarhörna, Emilias bokstäver, Bokgalleriet och Fantastiska berättelser.

Mer om boken kan du läsa här och här.
Originaltitel: Blod på snø
Förlag: Piratförlaget
Översättare: Per Olaisen

Mitt exemplar var ett recensionsexemplar från förlaget. Tack för det!
Utläst 1 juni 2015.

