kanadaI Kulturkollos tisdagsutmaning skriver Carolina: Veckans utmaning består alltså i att berätta något om Kanada och kanadensisk kultur. En sak eller flera saker, du bestämmer själv. Skriv om någon person (fiktiv eller verklig) som kommer från Kanada, eller om hur de firar…nyår/jul/okänd kanadensisk högtid. Vackra byggnader i Québec eller om någon bra kanadensisk tv-serie. Vad du vill!

Jag börjar förstås i litteraturen. Bland de mer kända kanadensiska författarna hittar vi Alice Munro och Margaret Atwood. Alice Munro kände jag inte till innan hon fick nobelpriset, medan Margaret Atwood tillhörde mina favoritförfattare i början 90-talet med böcker som Surfacing, The Robber Bride, The Handmaid’s Tale osv.

Andra kanadensiska författare som man hittar i vår bokhylla är Carol Shields och Robertson Davies. Carol Shields The Stone Diaries gjorde stort intryck på mig och Robertson Davies Deptfordtrilogi tillhörde makens favoriter.

En litterär figur som lärt mig mycket om Kanada är Temperance Brennan i Kathy Reichs böcker. Hon delar sin arbetstid mellan Quebec och Charlotte (i USA) och kulturkrocken mellan det franska och det engelska förekommer ofta i böckerna.

Från litteraturen vandrar jag vidare till musiken. Jag har under årens lopp lyssnat en del på kanadensiska artister. Leonard Cohen och Shania Twain är några av mina favoriter. Även Bryan Adams, Joni Mitchell, Alanis Morissette och Céline Dion får väl sägas tillhöra de mer kända. Loreena McKennitt, som jag helt fastnade för under en period är nog mindre känd. För den yngre publiken är det värt att nämna en artist som jag inte själv lyssnat så mycket på annat än på radio, nämligen Justin Bieber.

Men på film och TV-sidan så går jag för tillfället bet. Så i stället nämner jag det som jag under hela min uppväxt definitivt förknippade med Kanada, nämligen ishockey!

Jag har varit i Kanada en gång, i Victoria. Det jag mest minns bäst från det besöket var den fantastiska quiltbutiken jag besökte och handlade i 🙂

Tillägg: Efter att jag skrivit inlägget kom jag ju på att jag faktiskt sydde en quilt av tyget jag köpte i Kanada. Så det får bli en till illustration:

DSC_0013

