toptentuesdayI veckans Top Ten Tuesday har The Broke and the Bookish satt temat till:  Top Ten Tuesday Freebie — YOUR CHOICE OF TOPIC.

Håhåjaja, de här självvalda skapar alltid lite ångest. Vad ska man välja? Idag väljer jag ett tema som jag tror andra tagit just när det är Freebie-tema. Nämligen dessa hyllvärmare… Jag ser ofta böcker jag ”måste ha” men långt ifrån alla blir lästa direkt. Den här listan hade lätt blivit mer än 10 så jag tar de första jag kommer på.

1. Spill av Sigrid Combüchen. När jag köpte den på rean för några år sedan var jag helt säker på att det var en bok för mig. Nu är jag inte lika säker.
2. On Canaan’s Side av Sebastian Barry. Den här såg så lockande ut i English Bookshop och tunn är den. Så jag förstår inte varför den inte blivit läst.
3. Tre sekunder av Anders Roslund och Börge Hellström. Också reainköp. Varje gång jag hör Roslund och Hellström prata så tänker jag att jag ska läsa den. Men inte än.
4. Dinosauriens fjädrar av Sissel-Jo Gauzan. Dansk deckare i akademisk miljö som stod högt upp på min önskelista när jag fick den.
5. Morgon i Jenin av Susan Abulhawa. Köpte den när vi skulle iväg på semester för några år sedan i övertygelse om att jag skulle läsa den inom kort.
6. Dagar i tystnadens historia av Merete Lindstrøm. Läste om den på bokbloggar, önskade mig den, fick den… och den står oläst.
7. Bilder som inte angår mig av Felicia Stenroth. Blev övertygad av en recension hos Bokdivisionen att jag bara måste ha boken och beställde den via bokhandeln. Kändes väldigt brådskande. Då.
8. Incubus av Carol Goodman. Älskar Carol Goodmans böcker så när jag såg den i English Bookshop hade jag ingen tvekan. Först efteråt så insåg jag att det var en helt annan stil, med övernaturliga inslag, och kände mig inte alls lockad.
9. Kongens Nei av Alf R Jacobsen. Hade läst om den på norska bloggar, och blivit så lockad så jag inhandlade den på flygplatsen i Oslo.
10. The Understudy av David Nicholls. Ett reafynd för några år sedan, tyckte det var ett kap efter att ha läst One Day. Efter att ha läst Us nu känns det inte alls lika angeläget.

Flera av de här författarna står nu på min Boktolva. Kan det här vara året några av de här böckerna faktiskt blir lästa?

