Eunsun Kim är elva år 1997 när hungersnöden är som störst i Nordkorea. Hennes pappanordkorea har redan dött, hennes mamma och syster ger sig ut på jakt efter mat. Ensum tror att hon ska dö när mamman och systern inte kommer tillbaka. De kommer tillbaka, men utan mat. När mamman äntligen hämtar sig har hon bestämt sig. De ska fly. Så påbörjas deras mödosamma kamp att ta sig ur Nordkorea. De tar sig under stora besvär till Kina, men där hamnar de i en outhärdlig situation hemma hos en man som behandlar dem illa. De kommer tillbaka till Nordkorea men flyr igen. Efter nio långa år på flykt hamnar Eunsun Kim och hennes mamma äntligen i Sydkorea och kan känna sig fri. Men den nya livsstilen är inte enkel att anpassa sig till, och allra helst skulle hon vilja ha hela sin familj med sig.

Nordkorea – nio år på flykt från helvetet av Eunsun Kim och Sébastien Faletti kom ut 2014. I original heter den Corée du Nord, 9 ans pour fuir l’enfer och kom ut 2012. Eunsun Kim, som är en pseudonym för att skydda släkten i Nordkorea, bor och studerar i Seoul, Sydkorea. Hon har skrivit den självbiografiska boken i samarbete med journalisten Sébastien Faletti.

Mitt intresse för Nordkorea väcktes i och med att jag läste boken Flykten från Läger 14 av Blaine Harden. Nordkorea är ett slutet land, och ett fruktansvärt exempel på hur människor kan behandla andra människor. Nordkorea – nio år på flykt från helvetet fick jag som recensionsexemplar från förlaget.

Nordkorea – nio år på flykt från helvetet berättar en fruktansvärd historia, även om det på sätt och vis finns ljuspunkter mot slutet. Det är verkligen ofattbart att det finns människor som idag lever i detta. Eller ännu värre, att det i dag finns människor som behandlar sina medmänniskor så illa. Det sätter ens egna problem i ett annat perspektiv.

Eunsuns historia är väl värd och berätta men tyvärr så tycker jag inte att detta görs på ett rättvisande sätt. Språket är väldigt torrt och tråkigt och historien blir på det sättet inte särskilt levande. När man tar hjälp av en professionell journalist att berätta sin historia så blir förväntningarna högre på att det faktiskt ska vara bra skrivet. Och det är inte det här. Det blir mest ”först hände det och sen hände det”. En sån här historia borde få läsaren att gråta och känna sig i grunden skakad. Nu blir jag skakad av fakta men inte på ett känslomässigt plan. Vilket gör att jag mest känner mig känslokall under läsandet. Det enda som jag verkligen blir sorgsen över är historien om Eunsuns lillebror.

Om ni är, som jag, nyfiken på att läsa en berättelse ”inifrån” Nordkorea så är det här en bok att läsa. Men mer än så är det inte.

Omdöme: Torrt men skakande om situationen i Nordkorea

Bloggat om boken är Bokhyllan i pepparkakshuset

Mer om boken kan du läsa här och här.
Originaltitel: Corée du Nord, 9 ans pour fuir l’enfer
Förlag: Libris förlag
Översättare: Maria Store

Mitt exemplar är ett recensionsexemplar. Tack för det.
Utläst 29 april 2015.

