liebsterJag har blivit taggad igen i Liebster Award, den här gången av Sizzen. Tack för det!

1. Vilken bok har du starkast minne till?
Det finns flera böcker – svårt att ranka! Men en som dyker upp är Rosario är död av Majgull Axelsson som gjorde ett enormt intryck på mig. Den bygger ju på verkliga händelser och sådana tenderar att göra starkt intryck.

2. Vilken är den sämsta bok du läst?
Hm, vill man verkligen ranka det? Ofta slutar jag ju att läsa innan för de är så dåliga. Så jag passar på den här frågan.

3. Vilken bok har haft den största inverkan på ditt liv?(Kanske förändrat ditt sätt att tänka eller fått dig att intressera dig för något nytt).
Böcker gör ofta starkt intryck, men de ändrar inte mitt liv. Mitt liv handlar om andra saker. Däremot kanske jag kan få upp intresset för nya företeelser, platser osv. Ett exempel är att jag blev intresserad av Nordkorea när jag läste Flykten från läger 14 av Blaine Harden.

4.  Var får du böckerna du läser ifrån?(Köper i en fysisk bokhandel eller på nätet? Eller lånar du på biblioteket?)
Det är en väldig blandning. Jag gillar att köpa i fysiska bokhandlar, eftersom jag vill att de ska vara kvar. En sådan är Vängåvans bokhandel här i stan. Annars handlar jag mycket när jag reser. Har också förmånen att få recensionsexemplar. Och har en generös familj som vet vad jag gillar…

5. Finns det någon genre du undviker? Varför?
True crime! Jag köpte och läste en i den genren när jag bodde i USA, och jag mådde illa efteråt. Kändes som jag exploaterat någon.

6. Pest eller kolera: Att bara få läsa en bok per år eller att få läsa så mycket du vill men aldrig avsluta böckerna?
Haha, ja det var verkligen pest eller kolera. Det andra alternativet tror jag, det borde i alla fall bli många fler upplevelser på det sättet.

7. Kollar du på booktubers? I så fall vilka?
Nej.

8. Har du någon/några favorit bokbloggare?
Jag gillar inte det där med rankning – det finns många bra bokbloggare ”där ute”.

9. Vilken bok skulle du räddat om du bara fick rädda en enda bok?
Ur mina hyllor? Det skulle nog vara någon som jag fått av någon närstående

10. Har du några book boyfriends? i så fall vilka?
Det är jag nog lite för gammal för 😉 Förmodligen så tänkte jag mer på det när jag var yngre, nu funkar det inte riktigt så.

11. Läser du helst på engelska eller svenska?
Det beror på vilka böcker och vilket humör jag är på. Ibland kan jag njuta mer av en bok på engelska, ibland vill jag ha det svenska. Men brittiska deckare läser jag allra helst på engelska!

Jag passar på taggningen av andra den här gången också.

