toptentuesdayI veckans Top Ten Tuesday har The Broke and the Bookish satt temat till: Ten Authors I REALLY Want To Meet

Jag har haft sån otrolig tur att jag de senaste åren mött rätt många svenska författare i samband med Svenska Deckarfestivalen och inte minst på Bokens Afton som arrangeras på Vängåvans bokhandel här i Sundsvall. Och då menar jag träffat, för många av dem ställer upp och pratar med de som är där. Bland de som jag pratat med (och då mer än bara några enstaka ord) kan jag nämna Elin Olofsson, Thérese Söderlind, Kristina Sandberg, Kristina Ohlsson, Christoffer Carlsson, Thomas Engström, Fredrik T Olsson, Carin Gerhardsen, Arne Dahl, Jonas Moström, Linda Olsson, Åsa Larsson, Johan Theorin, Denise Rudberg, Thomas Bodström, Håkan Nesser, Carl-Johan Vallgren, Sara Bergmark Elfgren och Mats Strandberg. Jag har lyssnat på många och fått böcker signerat och jag har säkert glömt några.

Flera av författarna ovan hade säkert varit givna på min lista annars. Utan inbördes ordning:

1. Gillian Flynn
2. Belinda Bauer
3. Jo Nesbø
4. Theodor Kallifatides
5. Gaute Heivoll
6. Sharon Bolton
7. John Grisham
8. Christina Stielli
9. Mattias Edvardsson
10. Fredrik Backman

Dessutom finns det en drös till som jag mycket väl skulle vilja träffa. De flesta författare jag träffat har varit väldigt givande att prata med – många av dem är väldigt generösa personer!

