jerkaFredag och ledigt. Underbart! På bloggen är det förstås Annikas bokbloggsjerka. I dag lyder frågeställningen: Spin-offen på förra veckans fråga kommer från Robert: Vilka moderna böcker tror du kommer att räknas som klassiker om hundra år?

Knepig fråga för jag tycker inte det finns en definition på vad som nu räknas som ”klassiker”. När jag ser listor på klassiker kan jag ofta bli förvånad över en del. Och vad är moderna böcker? Flugornas herre har ju redan kommit in på listorna över klassiker.

Jag tror Harry Potter serien kommer att överleva, om inte annat så för det stora inflytande den hade och har på många generationers läsande. Boktjuven av Markus Zusak står också ut. Khaled Hosseinis Flyga drake hoppas jag skulle kunna vara en kandidat. Lite längre tillbaka, men inte så länge, så skulle jag säga Händelser vid vatten av Kerstin Ekman. Ska vi gå på effekten och inte litterär kvalitet så kanske även Da Vinci koden av Dan Brown kommer att hitta in på listorna.

Så – det får räcka med spekulationer för idag!

