ensmakebitSöndag. 4 grader och regn. Suck. Veckan går inte till historien som den bästa, så det var skönt att ta helg. Helgens verksamhet har mer eller mindre handlat om att skjutsa barnen till och från aktiviteter. I dag är det scouthajk för bägge två. Lite läsande har jag kunnat klämma in här och där i alla fall.

Söndag på bloggen innebär att jag deltar i En smakebit på søndag i regi av Flukten fra virkeligheten. Det är inte så långt kvar på april så jag kände att det var hög tid att börja läsa en bok ut Makeutmaningen. Med bara två kvar så föll valet på Erebos av Ursula Poznanski. Den handlar om Nick som börjar spela ett nytt spel, Ereobos. Efter hand blir det svårare och svårare att skilja på fiktion och verklighet.

Smakbiten kommer från sid 22erebos

”Okej. Bra.” Hon funderade med pannan i ansträngda veck. ”Vänta, det var något mer. Precis.” Hon tog ett steg närmare, lyfte ansiktet mot honom. Hennes tuggummiandedräkt och haremsparfym bildade en bisarr blandning. ”Du får inte visa det för någon. För då funkar det inte. Du måste stoppa undan det på direkten och du får inte säga till någon att du fått det av mig. Lovar du?”
Det här var ju löjligt. Han grimaserade illa ”Hur så?” 
”Sådana är reglerna”, sade Brynne med eftertryck. ”Om du inte lovat kan jag inte ge dig det.”
Nick suckade ljudligt och demonstrativt irriterat. ”Som du vill. Jag lovar.”
”Men glöm inte det, okej? Annars får jag problem.” Hon sträckte fram handen, han tog den. Kände hur varm den var, varm och lite fuktig.
”Bra”, viskade Brynne. ”Jag liter på dig.” Hon gav honom en blick som Nick befarade skulle verka förförisk, sedan plockade hon upp ett smalt, kvadratiskt plastfodral ur väskan och tryckte det i hans hand. 
”Ha det så kul”, viskade hon och gick.

