jerkaÄntligen fredag! I veckans bokbloggsjerka lyder frågan som kommer från KokoJag tycker ibland att bokbloggosfären fokuserar onödigt mycket på det som är nytt och spännande. Jag skulle vilja komma med en utmaning: blogga om en bok (eller flera) som är minst hundra år gammal, men fortfarande läsvärd. Vuxenbok, barnbok, facklitteratur, vad du vill. Motivera!

Min största mängd av böcker från 1800-talet och början av 1900-talet läste jag under gymnasietiden vilket nästan kan anses preskriberat för det är väldigt länge sedan. Några av dem gjorde stort intryck, men med tiden har min smak och mina önskemål ändrats och jag njuter just nu mest av samtida litteratur. Jag känner inget större intresse att bara för sakens skull börja läsa och blogga om äldre böcker. Så mina rekommendationer kommer på gamla meriter.

Mitt senaste försök att läsa en äldre bok var när jag nyligen läste Ringaren i Notre Dame av Victor Hugo, men eftersom jag inte gillade den känns det underligt att rekommendera den vidare. Några böcker av 1800-talsförfattare som jag ändå minns som starka och läsmässigt positiva upplevelser var Brott och Straff av Fjodor Dostojevskij samt Nana av Émile Zola. Jag läste också en del böcker av Jules Verne, en författare som det fanns gott om böcker av i hyllan därhemma. En mycket skicklig författare som förvisso är född på 1800-talet men som skrev majoriteten av sina verk i början av 1900-talet var Selma Lagerlöf. Av hennes fantastiska produktion så vill jag rekommendera Jerusalem.

