toptentuesdayI veckans Top Ten Tuesday har The Broke and the Bookish satt temat till: Top Ten ALL TIME Favorite Authors.

Ännu ett omöjligt tema 😉 Jag är alldeles för ombytlig i min smak helt enkelt! De författare som jag älskade för 20 år sedan vet jag helt enkelt inte om jag skulle gilla idag. Men jag plockar med några gamla favoriter, och blandar med några nya. Tar med sådana som jag läst fler än två böcker av. Utan inbördes ordning:

1. Sven Delblanc. Jag fascinerades av hans serie om Samuel i tonåren. Älskade dem och slukade dem.
2. Linda Olsson. Började läsa hennes böcker 2011 men hon blev snabbt en storfavorit.
3. Majgull Axelsson. Rosario är död och några andra av hennes tidiga böcker gjorde stort intryck, men sen glömde jag bort henne. Nu är jag glad att jag återupptäckt henne.
4. Theodor Kallifatides. Hans språk fascinerar mig och drar in mig i böckerna. En författare jag planerar att läsa mer av.
5. Bruce Chatwin. Hans Songlines tog mig med storm och fick mig väldigt intresserad av Australien.
6. Nevil Shute. En av min styvfars favoritförfattare och jag läste många av Shutes böcker i tonåren. On the Beach var den som gjorde starkast intryck.
7. John Grisham. A Time to Kill kanske är hans allra bästa bok, men med tanke på att det är den författare vi har flest böcker av i hyllan (29) så säger det sig väl själv att han är en favorit.
8. Peter Robinson. Det är svårt att välja en deckarförfattare bland alla bra, men även här får 26 böcker i hyllan symbolisera att jag gillar flera av hans böcker.
9. Khaled Hosseini. Med tre lästa böcker kvalar han precis in på listan. En författare som jag tycker har ett underbart språk och fascinerande historier.
10. Belinda Bauer. Ännu en författare jag upptäckt de senaste åren. Än så länge har hon inte gjort mig besviken när jag längtar efter en brittisk deckare.

Runner ups som jag ännu inte läst tillräckligt många böcker av (högst två)  men som jag tror kan komma att bli favoriter är Mattias Edvardsson, Christina Stielli, Thérese Söderlind, Elin Olofsson, Kim Thùy, Julie Otsuka, Jeanette Winterson och Elif Shafak

