liebsterDet gäller att hänga med i svängarna när det kommer utmaningar och liknande. Jag har hunnit bli taggad i fyra Liebster Award. Av Maddes BokbloggFantastiska berättelserEwelinas bokblogg och Lenas godsaker.

Lite intressant med namnet. Jag har fått ”liebster award” två gånger tidigare men varje gång ser den annorlunda ut.

Regler:
Länka tillbaka till personen som nominerade dig
Svara på frågorna som du fick av personen som nominerade dig
Nominera 11 andra bloggar med färre än 200 följare
Göra 11 frågor till dem som du nominerar
Meddela de nominerade via sociala medier/bloggar

Maddes frågor:

1. Vilken är den bästa bok du läst och varför?
Någonsin? Tror inte jag kan svara på det. Det finns många böcker som gjorde starkt intryck på mig i tonåren. En av dem var Kristin Lavransdotter av Sigrid Undset. Men det finns många andra också…
2. Hur står dina böcker i din bokhylla (alfabetiskt, bokstavsordning mm) ?
Alfabetiskt på författarens efternamn. Det är heligt! Sen står de också efter språk.
3. Vilken bok ligger på ditt sängbord just nu?
Ingen för jag lägger inte böckerna där 😉
4. Lånar du ut dina böcker till andra?
Jodå, men bara till personer jag känner.
5. Finaste bokomslaget?
Pass. Jag är usel på omslag.
6. Hur många olästa böcker äger du?
Väldigt många. I Bookcollector har jag markerat ”vill läsa” på ett antal och jag tror det är drygt 100 nu.
7. Vilken bok ser du mest fram mot att läsa nu i vår?
Belinda Bauers The Shut Eye
8. Kaffe eller te till läsningen?
Jag läser mest hemma och då är det te som gäller.
9. Läser du om böcker?
Inte numera. När jag var yngre gjorde jag det.
10. Vem hade du velat skulle skriva boken om ditt liv?
Theodor Kallifatides. Språket!
11. Favorit kärlekspar i en bok?
Brukar inte fundera på det. Men jag tyckte mycket om Benjamin och Rasmus i Jonas Gardells trilogi.

Annas frågor:
1. Vad läser du för bok just nu?
Ondskan är en blond pojke av Fredrik Hardenborg
2. Om du vann 1000 kronor som oavkortat måste spenderas på böcker, vad skulle du köpa?
Jag tror jag skulle passa på att köpa en del nya norska böcker. De kostar ju en bit över 300 svenska kronor om man köper dem från Sverige så då går pengarna snabbt åt.
3. Vilken är den senaste boken som har flyttat hem till dig?
De senaste jag köpte var ju en bunt i USA, men när jag kom hem så låg Ondskan är en blond pojke och väntade på mig.
4. Var handlar du helst böcker?
Vängåvans bokhandel här i stan. Och Waterstone i London. Som ju inte blir så ofta…
5. Vilken genre läser du allra helst?
Deckare
6. Vilken bok har du läst flest gånger?
Förmodligen någon barnbok? Eller någon Agatha Christie?
7. Nämn den senaste boken du valde att inte läsa klart?
Kryptan av Kate Mosse
8. Du förflyttas till en fantasyvärld, vilken magisk varelse skulle du helst vilja vara?
En med magiska krafter att skydda andra varelser.
9. Vilken är din favoritsaga (saga som i folksaga – typ Askungen)?
Har nog ingen absolut favorit. Tar Snövit.
10. I vilket format läser du helst?
Inbundet, trots att det är tyngre.
11. Vilken bok skulle du rekommendera mig att läsa?
Beror lite på genre. Men Där framtidens fötter vandrar av Mattias Edvardsson är en alltför okänd pärla.

Ewelinas frågor:

1. Vilken/vilka böcker läser du just och vad tycker du om den?
Ondskan är en blond pojke av Fredrik Hardenborg. Den är bra än så länge. Fast lite jobbig också.
2. Finns det någon bok som du ser fram emot att läsa i sommar?
Har inte planerat så långt fram. Men Christoffer Carlssons nästa bok ska väl komma i augusti?
3. Läser du böcker på andra språk än svenska?
Ja, regelbundet på norska och engelska.
4. Vilken är din favorit bokserie och varför?
Gunnar Staalesens serie om Bergen. Ett familjeepos som utspelar sig i Bergen.
5. Vem är din favoritförfattare just nu?
Finns flera. Linda Olsson har jag nämnt förut.
6. Vilken är din favoritfilm som är baserad på en bok?
Jag tycker Hungerspelen är en film där filmen överträffar boken.
7. Vilken författare skulle du vilja träffa? (Levande eller död)
Belinda Bauer
8. Varför började du bokblogga?
Jag ville skriva om något tema och böcker låg närmast till hands.
9. Vilken är den bästa bok som du läst i år?
Min pappa Ann-Christine av Ester Roxberg
10. Vilka intressen har du förutom läsning?
Familjen, att göra smycken, att handarbeta och att simma.
11. Brukar du läsa om böcker?
Nej, inte nu längre.
Lenas godsaker
1. Vilken bokgenre tycker du bäst om att läsa?
Deckare
2. Vem är din favoritförfattare?
Se ovan. Linda Olsson blev mitt val.
3. Vilken har varit vinterns bästa bok?
Om man räknar in december så tror jag Etthundra mil av Jojo Moyes. Eller möjligen Min pappa Ann-Christine av Ester Roxberg.
4. Var läser du helst?
I soffan hemma.
5. Läser du helst tegelstenar eller gillar du tunna böcker?
Helst något mittemellan, så de räcker ett tag men inte tar för lång tid. Men mer tunna än tegelstenar.
6. Läser du alltid mycket eller är du periodare?
Periodare, i alla fall om man ser över årens lopp. När barnen var små läste jag nästan ingenting.
7. Kommer du ihåg vilken bok som fick dig att fastna i läsandet en gång i tiden?
Oj, nej jag började läsa själv när jag var ca 4-5 år och sen dess har jag läst…
8. Läser du alltid färdigt böcker du påbörjat?
Nästan alltid. Jag övar på att lägga ifrån mig böcker som jag inte gillar.
9. Vilken bok läser du just nu?
Ondskan är en blond pojke av Fredrik Hardenborg
10. Brukar du äta eller dricka något när du läser?
Gärna te. Och choklad. Fast det funkar inte så bra med böcker.
11. Nämn en bok som du tycker att alla borde läsa?
Hm, det finns en hel del. Men jag väljer Anne Franks dagbok. Det är viktigt att inte glömma.

Jag är en tråkmåns och skippar att skicka den vidare, för det blir så snabbt så ohyggligt många frågor och så många som ska svara på dem! Redan i andra vändan så är man ju uppe i över 100 om varje nu nominerar någon som inte är nominerad förut. Och ja – ni ser ju hur många som jag fick svara på 😉

