ensmakebitSöndag och slutet på en lätt jobbig vecka. Tydligen plockade jag upp någonting mystiskt på vår USA-resa och istället för att gå tillbaka till jobbet med full fart har jag fått vara hemma flera dagar den här veckan. En massa saker som fick ställas in. Helgen har i alla fall varit bättre så här långt. Jag har hunnit läsa en del och i går kväll såg vi på Mockingjay, del 1, en film som jag längtat efter att se.

På bloggen innebär söndag att jag deltar i En smakebit på søndag i regi av Flukten fra virkeligheten. I går så började jag läsa Mios Blues av Kristina Ohlsson och jag har knappt kunnat släppa den sen dess. Det är andra delen i serien om Martin Benner, där Lotus blues var den första. En bok i den hårdkokta genren som vanligtvis inte är min grej, men Kristina Ohlsson gör det otroligt bra.

Smakbiten kommer från sid 21.
Obs! Kan innehålla spoilers om du inte läst Lotus Blues!miosblues

– Vad är det du drömmer, Martin?
Lucy sökte min blick över frukostbordet. Hon hade sett mig svettas mellan lakanen alldeles för många nätter i sträck. När jag inte svarade fortsatte hon:
– Det verkar ju som om det är samma dröm som återkommer. Är det så?
– Jag minns inte. Är det så jäkla konstigt om jag drömmer om en massa skit efter allt jag varit med om?
Efter allt vi varit med om. En lögn, men det kunde Lucy omöjligt veta. Drömmarna hade ett enda ursprung: Texas. Om detta teg jag.

