Petra är mamma till sexåriga Ava som hon delar vårdnaden om. En dag försvinner Ava spårlöst och försvunnenPetras liv faller samman. Hon har svårt att motivera sig för att gå till sitt jobb på reklambyrån och isolerar sig. De enda hon har kontakt med är sin mamma, sin vän Holly och grannen Britt-Marie som också arbetar på Avas fritids. Kriminalkommissarie Nick Johansson leder utredningen med sina medarbetare Klara, Kevin och Leif. Han är under hård press från ledningen att få resultat, men tiden går utan spår efter Ava. Utredningen tär på alla inblandade när något händer som gör att de plötsligt sätts under ytterligare press.

Försvunnen av Lotta Luxenburg kom ut 2013. Lotta Luxenburg är född och uppvuxen i Sundsvall, men bor numera i Stockholm. Hon har t.ex. arbetat på bibliotek och inom reklambranschen. Försvunnen är hennes debut som författare.

Första gången jag hörde talas om den här boken var när den kom ut av några tidigare kollegor till författaren här i Sundsvall. Hon deltog sedan i Svenska Deckarfestivalen här i Sundsvall 2014, men tyvärr en av dagarna då jag inte kunde närvara pga jobbet. I maj 2014 fick jag ett erbjudande om boken, men det gick troll i försändelsen och den dök inte upp trots flera mejl. Först i december 2014 dök ett signerat exemplar upp!

Försvunnen är en välskriven svensk deckare och en intressant debut. En av styrkorna i boken är att språket flyter mycket bra, inte minst för att vara en debut. Det känns välutvecklat. Det är hög detaljgrad på beskrivningarna, och det finns en hel del som inte behövs för historien. Samtidigt så skapar det en tydlig bild av vår samtid och den lokala miljön (mest i Stockholm, men även i Sundsvall).

Nick, Klara och de övriga poliserna är intressanta personer, det känns som om man lär känna dem. De är i högsta grad verklighetstrogna och utgör tillsammans en relativt ”vanlig” samling människor. Naturligtvis så uppskattar jag kopplingen till Sundsvall, och lite extra underhållande är det när Petra åker upp till sina föräldrar i Sundsvall.

Det som boken mest lider av är att den inte känns speciellt unik vad gäller spänningshistorien. Utan att spoila kan jag inte beskriva vad jag menar, men författaren har fallit i samma fälla som en hel del andra mer kända författare gör. Jag lämnar det så den här gången utan vidare kommentarer. En liten varning är förresten på sin plats – är du känslig för att läsa om brott mot barn är det här ingen bok för dig. Det finns vissa bitar jag väljer att skumma igenom.

Jag vill gärna läsa mer om de här personerna och hoppas det kommer en uppföljare. Förhoppningsvis är det då en historia som inte har samma typer av förvecklingar.

Omdöme: Svensk deckardebut om svartsjuka, relationer och sjukligt beteende.
Betyg: 4-

Mer om boken kan läsa här och här.
Förlag: Isaberg förlag

Mitt exemplar är ett recensionsexemplar.
Utläst 3 april 2015.

