ensmakebitSöndag igen, fast jag måste erkänna att jag är lite dagvill. Vi sitter på Arlanda och väntar på tåget som ska ta oss sista biten hem. Vi har varit i USA den här veckan, och klockan är… ja, jag är faktiskt inte säker… Det kommer i alla fall att vara en lång dag! Mer om USA-vistelsen och hur jag gick loss i den lokala Barnes and Noblebokhandeln kommer i separat inlägg. Det där med ett Starbucks inne i bokhandeln dit man kan ta böckerna för att bläddra i innan inköp, det är nog ett smart drag av dem!

Jag är inte mer dagvill än att jag inser att det är dags för En smakebit på søndag i regi av Flukten fra virkeligheten. Eftersom jag har slalomläst den här veckan så håller jag fortfarande på med Us som smakbiten kom från förra veckan. The Last Dead Girl läste jag ut på flyget. Istället blir det en smakbit från den bok jag hoppas få börja på snart: Descent av Tim Johnston. Jag såg den på Fru Es instagramkonto och så slank den med från Barnes and Noble… Det är en thriller som handlar om 18-åriga Caitlin som försvinner spårlöst under en familjesemester i Rocky Mountains.

Smakbiten är de första raderna i boken:descent

Her name was Caitlin, she was eighteen, and her own heart would sometimes wake her – flying away in that dream-race where finish lines grew farther away not nearer, where knees turned to taffy, or feet to stones. Lurching awake under the sheets, her chest squeezed in phantom arms, she’d lie there gasping, her eyes open to the dark. She’d lift her hands and press the watchface into bloom, blue as an eye in which blinked all true data of her body, dreaming or awake: heart rate 86 bpm, body temp 37.8°C, pace (0), alt. 9,015 feet.

