1850. Adam Ewing från San Fransisco befinner sig på Chatham Islands medan skeppet cloudatlashan seglar på ska repareras. När de seglar vidare har de en fripassagerare.
Zedelghem, Belgien, 1931. En ung man som står utblottad söker upp en känd kompositör för att assistera honom, och hamnar mitt i familjens intriger.
Kalifornien, 1975. Reporten Luisa Rey fastnar i en hiss med en äldre man. Plötsligt blir hon indragen i något som får förödande konsekvenser.
Storbritannien, 2000-talet. Förläggaren Timothy Cavendish flyr från släktingar till en av sina klienter och hamnar inlåst på en sluten anstalt.
Någonstans i Korea, någon gång i framtiden. Klonen Sonmi-451 berättar sin historia efter att hon tillfångatagits för revolutionär verksamhet.
Någonstans, i en post-apokalyptisk värld. Zachry ser tillbaka på sin ungdom på Hawaii när de får besök av en främling som vill veta mer om deras samhälle och religion.
Sex historier, sex öden, som vävs samman i en otrolig historia.

Cloud Atlas av David Mitchell kom ut 2004. Den vann flertalet priser och har filmatiserats. David Mitchell är en brittisk författare med en utbildning i brittisk litteratur som debuterade 1999 med Ghostwritten. Han har skrivit sex romaner, och Cloud Atlas är hans fjärde.

Förra året såg vi filmen Cloud Atlas. Jag kan inte påstå att jag förstod allt i historien, men det var en välgjord och annorlunda film. Innan vi såg filmen så visste jag inte att den baserades på en bok. Maken köpte och läste boken förra sommaren och den hamnade i årets Makeutmaning.

Cloud Atlas är en komplicerad bok på många sätt. Den är uppbyggd i ett antal historier som utspelar sig i olika tidsåldrar och författaren har lagt ner mycket möda på att ändra både berättarstil och språk utifrån vilken tidsålder det rör sig om. Språket är avancerat och komplicerat, samtidigt som historien kräver stor uppmärksamhet av läsaren in i minsta detalj. Det gör att det tog mig hela två veckor att läsa den här boken, längre än det tagit mig att läsa någon bok de senaste åren. Mitt tålamod räckte inte riktigt till för det och jag tröttnade delvis, trots att det fanns saker som jag uppskattade med boken.

Eftersom språket beror på vilken tidsålder historien äger rum i så blir det olika svårt att läsa olika delar. Berättelsen om Adam Ewing är skriven på en gammaldags engelska, medan Zachrys berättelse är skriven på ett framtida språk som skiljer sig från dagens engelska i verbböjningar och stavning. Ljudbilden är densamma vilket gör att i alla fall jag får läsa ”högt” inom mig för att förstå. De två delarna är svårast att förstå, medan Luisa Rey och Timothy Cavendish är lättast att förstå.

Det som jag tycker är bäst om är hur historierna vävs ihop fast de ändå inte vävs ihop, genom filmer, musik och böcker. Det är ännu tydligare i filmen vilket gör att jag har lättare att hitta bryggorna mellan historierna. Överhuvudtaget gör det lättare för mig att förstå boken eftersom jag sett filmen, även om det finns saker som skiljer sig.

Jag är glad att jag läste boken (och tog mig igenom den) men jag har ingen önskan att läsa fler av David Mitchell

Omdöme: Komplicerat och invecklat om människors påverkan på historien.
Betyg: 3+

Bloggat om boken har Kulturdelen.

Mer om boken kan du läsa här och här.
Förlag: Hodder & Stoughton Ltd

Mitt exemplar lånade jag av maken.
Utläst 15 mars 2015.

