Den här höstenkäten hittade jag hos Monika för evigheter sen. Eftersom jag idag har lust med en enkät så får det bli en vårenkät av den helt enkelt.

1. Vilken bok läste du senast?
Den som jag läste ut senast var Alla kan se dig av Anna Jansson. Den jag håller på med just nu är Försvunnen av Lotta Luxenburg.

2. Vilken bok ska du börja på härnäst?
Faktiskt så vet jag inte! Vi ska ut och resa och då är valet lite extra knepigt. Språk, hur tung boken är, hur länge sen ska räcka….

3. Är det övervägande manliga eller kvinnliga författare i din bokhylla?
Trots vårt statistikprogram så har jag inte den uppgiften men jag skulle tro att om jag tittade på de böcker som är mina så är det övervägande kvinnliga. De senaste åren har jag läst övervägande kvinnliga författare.

4. När du läser en bok, räknar du ner hur många sidor som är kvar, eller tänker “nu har jag kommit en fjärdedel”, “en tredjedel”, “hurra! hälften!” osv?
Det är olika beroende på hur boken är, om jag vill dra på det eller inte. Men oftast räknar jag nog hur mycket jag har kvar.

5. Hur väljer du vilka böcker du vill läsa? Ex omslag, tips från vänner, recensioner, topplistor, bloggar osv?
Jag går främst på tips och recensioner, både från vänner och på nätet. Jag blandar genrer så att det blir en mix, och väljer ofta utifrån hur lättläst jag tror jag behöver. En del utmaningar och recensionsexemplar får gå före.

6. När blir en bok för lång?
Har ingen definitiv matematisk gräns, men upp till ca 350 sidor brukar jag tycka är lagom. Över 500 sidor brukar jag tycka ta för lång tid.

7. Läser du lika gärna på engelska (om det är originalspråket) som på svenska?
Absolut. Jag läser hellre boken på engelska eftersom jag ofta får en mer positiv upplevelse då språkligt. Har nog större krav om jag läser på svenska.

8. Vilken bok kände du senast att du var tvungen att försöka övertala ALLA dina vänner att läsa?
Det beror ju på vilken genre som folk gillar men för de som gillar deckare så envisas jag just nu med att rekommendera Det hänger en ängel ensam i skogen av Samuel Bjørk. Annars rekommenderar jag i den genren gärna Christoffer Carlssons böcker.

9. Kan du lämna en bok som du tycker är tråkig? I så fall, när ger du upp?
När jag ger upp, ja det beror på. Jag ger sällan upp, men om språket är jobbigt och historien inte fångar mig så händer det. Den senaste jag gav upp var Kryptan av Kate Mosse.

10. Vilken genre är överrepresenterad i din bokhylla, och vilken finns inte alls?
Deckare är överrepresenterad! Jag älskar deckare.
Ren erotik finns inte alls, och true crime har jag en enda bok i. Och det blir inte fler.

