På TV4 arbetar kriminalreportern Ellen Tamm. Hon får uppdraget att bevaka en lyckehändelse som väckt hennes chefs uppmärksamhet trots att det inte är klart om något brott begåtts. Det är den 8-åriga flickan Lycke som försvunnit spårlöst. Hon har släppts av vid Kungliga Tennishallen och har sedan dess inte setts till. Hennes föräldrar är skilda, och hennes pappa har en ny familj. Ellen blir som besatt av Lyckes försvinnande och blir efterhand mer och mer frustrerad över det oengagemang som föräldrarna och polisen visar. För Ellen så är händelsen alldeles för lik en händelse i hennes egen familj för många år sedan, och hon kan inte släppa taget. Hon leds in i en härva av familjehemligheter, lögner och vuxna som sviker barn.

Lycke av Mikaela Bley har recensionsdatum idag, den 26 mars 2015. Det är den första i en serie om kriminalreportern Ellen Tamm. Mikaela Bley är en svensk författare som som tidigare jobbat som inköpare på TV4.

Den här boken dök upp i vårfloden av böcker. Det var nog en blandning av att den plockades upp av flera bloggare som intressant samt beskrivningen av den från förlaget som gjorde att jag fastnade. Och förlaget var vänligt nog att skicka ett recensionsexemplar.

Lycke är en svensk lättläst deckare. Den har ett bra flyt och kliver lätt in bland de svenska moderna deckarna.  Boken följer delvis den mall som med åren blivit rätt vanlig bland svenska deckarförfattare, men samtidigt så har den egen ton som gör att mitt intresse hålls uppe hela boken ut (och det är det inte alltid fallet numera). Jag läste den i en period när jag var på humör för just svenska lättlästa deckare, vilket gör att jag också kunde uppskatta den. Kanske lite mer än jag gjort vid ett annat tillfälle.

Författaren har en bakgrund från TV4 och det utnyttjar hon väl genom att placera Ellen i just den miljön. Det ger en äkthet till beskrivningen av jobbet, kryddat med en del kändisnamn.

Det som intresserar mig mest är huvudkaraktären Ellen. Det finns en grundton i beskrivningen av henne som är mycket mörk, och det ger också en dissonans till historien som gör den speciell.  Överhuvudtaget så har alla de vuxna karaktärer mörka drag i sina personligheter. I Lycke så fungerar det utmärkt med Ellen som huvudkaraktär men det kan bli en utmaning för författaren att följa upp detta i nästa del av serien, då hennes karaktär och bakgrund kopplat till själva mysteriet ger en spänning som går att bygga på. Risken finns att Ellen inte fungerar lika bra i nästa bok – den fällan är det mer än en författare som fallit i.

Vad gäller själva ”mysteriet” så har jag antingen läst för många deckare eller så är jag alltför misstänksam, för upplösningen kommer inte som någon överraskning. Motivet väcker vissa intressanta funderingar kring aktuella samhällsfrågor (mer specifik tänker jag inte vara!)

Lycke är en intressant deckardebut som var precis den underhållning jag behövde. Jag är spänd på att läsa uppföljaren.

Omdöme: Svensk spänningsroman om föräldraskap, trygghet och svek.
Betyg: 4-

Mer om boken kan du läsa här och här.
Förlag: Lind & Co

Mitt exemplar är ett recensionsexemplar från förlaget. Tack för det!
Utläst 20 mars 2015.

