Det drar ihop sig till årshögtid och promotion vid Västgöta universitet. Prorektor Tommyflickanframförmuren Wessman, som har ryckt in för den föräldralediga rektorn, har bråda dagar. Utnämningen av Dorothea Schiller som hedersdoktor är kontroversiell pga hennes positiva inställning till Östtyskland, och dessutom har en utredning påbörjats om huruvida universitetet ska slås ihop med högskolorna i Borås och Trollhättan. Forskaren Helena Waller ska ingå i ett forskningsprojekt med Dorothea Schiller och hennes kollega Otto Haffner och engagerar sig också i arbetsgruppen som ska jobba med sammanslagningen. När Tommy Wessman får ta emot hot så trappas säkerheten under högtiden upp. Ändå slutar ceremonin i en fullständig katastrof. Helena Waller upptäcker strax därefter att en kollega burit på en hemlighet, och börjar söka i det förflutna.

Flickan framför muren av Kristina Appelqvist har recensionsdatum 25 mars 2015. Det är den andra boken i serien om litteraturforskaren och talskrivaren Helena Waller. Den första delen, Minns mig som en ängel, kom ut 2014. Kristina Appelqvist är författare och kommunikationskonsult. Hon har bl.a. arbetat som kommunikationschef på Högskolan i Skövde. Hon debuterade 2009 med Den svarta löparen.

Jag ”upptäckte” Kristina Appelqvist när hennes första bok var relativt nyutkommen och jag har läst samtliga böcker, både de fyra i hennes första serie och Minns mig som en ängel. Att få ett recensionsexemplar av Flickan framför muren gjorde mig riktigt glad.

Flickan framför muren är en lättläst och underhållande deckare i akademisk miljö. Jag njuter av läsningen och slukar den på två dagar! Att jag blir så förtjust i den så jag sträckläste den har nog flera förklaringar.

En förklaring är att jag plockade upp den som första bok efter att ha läst Cloud Atlas som jag hållit på med i två veckor. Mitt behov av bra och lättläst underhållning på svenska var enormt! En annan förklaring, som också i stor utsträckning påverkar varför jag gillar alla hennes böcker, är den akademiska miljön. För er som följer min blogg har det kanske framgått att jag jobbar i högskolevärlden. Och Kristina Appelqvist kan verkligen sin sak! Det är sammanslagning av högskolor (högaktuellt i dagens Sverige). Det är planering av årshögtiden. Det är prefekten, prorektorn, forskarna och informationsavdelningen som ska växelverka. Det är förutsättningarna för att forska. Jag kunde fortsätta uppräkningen, men slutsatsen är att jag är imponerad av hur väl det är beskrivet, och det är mer än en gång som jag frustande skrattar till av träffsäkerheten. I efterordet tackar hon vår nuvarande universitetskansler för hjälpen men förmodligen så gör hennes egna tidigare erfarenheter en hel del också.

Språket gör boken lättläst och håller en god kvalitet. Personteckningen är något schablonmässig, men inte så att jag stör mig. Intrigen är inte enormt komplicerad, men innehåller ett visst mått av politiska reflektioner som gör att den blir mer intressant. Jag kunde i alla fall inte förutsäga upplösningen. Det är heller inget frossande i blodiga detaljer, utan mer ”cosy-crime”.

Jag kommer definitivt att läsa mer av Kristina Appelqvist och jag tror jag nu vet vilket humör jag bör vara på för att uppskatta hennes böcker!

Omdöme: Lättläst och underhållande deckare om mörka hemligheter i universitetsmiljö.
Betyg: 4

Mer om boken kan du läsa här och här.
Förlag: Piratförlaget.

Mitt exemplar var ett recensionsexemplar från förlaget. Tack för det!
Utläst 17 mars 2015.

