jerkaFredag med full agenda. Men först Annikas bokbloggsjerka: Veckans fråga kommer från Carola. ”Jag skulle vilja veta hur andra bokbloggare interagerar med sina läsare, lockar till sig nya läsare och får de befintliga läsarna att fortsätta besöka bloggen. Jag skulle gärna vilja läsa mer om vad som driver bokbloggarna till att blogga och hur mycket de tänker på sina läsare när de bloggar.”

Intressant – det här kräver lite fundering. När jag började blogga 2011 så tänkte jag inte så mycket på vilka som skulle läsa. Fokus låg på någon form av läsdagbok, inlägg om böckerna jag läst. Men efterhand så upptäckte jag bokbloggsvärlden och i och med det andra som jag kunde växelverka med. Mina läsare idag tror jag i första hand är andra bokbloggare och så personer jag känner IRL.

Jag tänker en del på mina läsare när jag skriver. Mina bokomdömen utformar jag med den information som jag själv efterfrågar. Mixen av inlägg är mest utifrån eget intresse men i bakhuvudet har jag numera, till skillnad från 2011, att det faktiskt finns en läsare eller fler.

Det bästa sättet att få läsare om jag går på besöksstatistiken på bloggen är att delta aktiviteter som Bokbloggsjerka, En smakebit på søndag, Top Ten Tuesday och bokstafetter. Även om jag deltar i dem för egen del, för att få inspiration och besöka andra bloggar, så är det de som drar flest läsare. Ett av de inlägg som dragit flest på kort tid var min intervju med Fredrik Backman, och det berodde förmodligen på att han la ut en länk på sin Facebooksida. De läsarna tror jag inte jag har kvar.

Ett annat sätt att dra tillfälliga läsare (och kanske någon permanent?) är att skriva inlägg som dyker upp på google. Ett av mina mest lästa inlägg under årens lopp handlar om tips på norska författare, och utifrån bloggstatistiken så ser jag att det verkar dyka upp just när man googlar. Att skriva om TV-serier och filmer drar också läsare på de inläggen. Men det är inget som jag jobbar medvetet med! Att länka till förlagens sidor och försäljningssidor påverkar också hur snabbt man dyker upp på olika ställen.

En läsarkategori som jag inte riktigt vet hur de dyker upp är författare. När jag möter författare på Svenska Deckarfestivalen eller Bokens Afton så visar det sig att de läst min blogg. Läskigt 😉 Förmodligen har de indexerade sökningar på sina namn och böcker. Vill man jobba med det på Instagram och Twitter så är det hashtags som gäller eller att tagga författarna. Men det har i enstaka fall också sina negativa följder om man skriver något en person inte gillar, då kan det få följde. Omedvetet så tror jag att jag påverkas av att författarna kan läsa det jag skriver, jag tänker mer på ordvalet även om jag bemödar mig att skriva ärligt.

Att hålla kvar. Tja, där tror jag att det mest handlar om att man tycker tonen stämmer. Det märker jag själv på vilka bloggar jag återbesöker. Blandningen av intressanta inlägg, recensioner av böcker jag gillar, att bloggaren verkar ha liknande smak och så tilltalstonen. Men det är knappast något man väljer.

Men det allra mest effektiva sättet att få trogna läsare är nog att dels vara inne på andra bloggar och kommentera och dels att svara på kommentarer här inne på bloggen. Där har jag haft mindre tid och ork den senaste tiden och det märks. Och med det vill jag också be om ursäkt att jag förmodligen inte kommer att hinna läsa alla andras inlägg idag!