Rachel åker pendeltåget fram och tillbaka varje dag. Vid en signal brukar tåget thegirlonthetrainstanna en stund, och Rachel tittar ut genom fönstret. Hon har direkt utsikt över ett hus där det bor ett ungt par. Hon kallar dem ”Jess och Jason” som hon tycker passar bra. De verkar ha ett helt perfekt liv, vara kära och leva det liv som Rachel själv skulle vilja ha. Hon är själv djupt olycklig, efter omvälvande händelser i sitt liv. Så en dag när tåget stannar ser hon något som inte alls stämmer med bilden, och dagen efter förstår hon att hon sitter inne på viktig information utifrån det hon har sett. Nu har hon en chans att bli något mer än bara en tågresenär. Men vem ska tro på henne?

The Girl on the Train av Paula Hawkins kom ut i mars 2015. Den kommer på svenska som Kvinnan på tåget i april 2015. Paula Hawkins är en journalist som växte upp i Zimbawe men nu bor i London. Hon har skrivit böcker under pseudonym tidigare men The Girl on the Train är hennes första thriller.

I en sökning efter debutromaner 2015 så hittade jag den här boken, och i ungefär samma veva så kom informationen att den ska komma på svenska i år. Den verkade rätt omskriven, och eftersom jag gillar att läsa engelska spänningsromaner på engelska, så kunde jag inte låta bli att köpa den på English Bookshop när vi var i Uppsala i slutet av mars.

The Girl on the Train är spännande och det är bra driv i historien. Den är välskriven, men jag har svårt att komma in i den. Jag tror det beror på berättarstilen, där varje kapitel innehåller en del med rubriken ”morning” och en del ”evening” utifrån Rachels resande. Det tar ett tag innan det fungerar för mig.

Jag gillar att det byts berättarperspektiv, att vi inte bara får höra Rachels röst hela boken igenom. Det ger fler dimensioner till historien, som på många sätt handlar om skillnaden mellan hur man ser på sig själv (och upplever saker) och hur andra ser på en (och upplever samma händelser).

Intrycket av The Girl on the Train baseras på hur spänningen byggs upp – vem är Rachel, vad är det hon sett och vad är det som hänt tidigare? Jag tycker författaren ror det i land och det blir en spännande historia, men den är inte superspännande. Under läsningens gång funderar jag på några alternativa ”lösningar” och en av dem är rätt. Men jag är ändå intresserad av hur boken ska sluta. Jag gillar också att personerna och händelserna inte är det jag trodde i början av boken, utan att synen förändras.

I bakgrunden upplever jag också ett ställningstagande kring kvinnor som på något sätt förtrycks av män. Samtidigt är inte beskrivningen av personerna på något sätt ensidig.

Boken har liknats vid Gone Girl. Jag tycker det är knepigt med liknelser mellan böcker, det är så individuellt. Jag tycker nästan mer den liknar Innan jag somnar eller Allt att förlora, och i den jämförelsen tycker jag den här boken är bättre. Men så var jag faktiskt inte så förtjust i någon av de tre böckerna som hyllats av så många…

The Girl on the Train är en lovande debut och jag kan tänka mig att läsa mer av Paula Hawkins.

Omdöme: Spännande brittiskt om vad man som döljer sig bakom det vi kan se.
Betyg: 4

Bloggat om boken har Kulturloggen

Mer om boken kan du läsa här och här.
På svenska finns den här och här.
Förlag: Transworld Publishers.

Mitt exemplar var helt nyinköpt på English Bookshop.
Utläst 24 februari 2015.

