ensmakebitSöndag och härligt ledigt. Inga speciella planer, vilket känns alldeles utmärkt. Lördagskvällen har inneburit födelsedagsmiddag för 15-åringen och mello för oss vuxna. Veckan har försvunnit i en trötthetsdimma, jag har sovit bort (eller förtvivlat försökt kämpa mot att slockna) större delen av min fritid. Teorin är att det beror på dålig inomhusmiljö på jobbet, men nu har jag bytt arbetsrum, så kanske får jag energin tillbaka. Hoppas gör jag i alla fall.

Söndag på bloggen innebär att jag delta i En smakebit på søndag i regi av Flukten fra virkeligheten. Det har blivit mindre läst än vanligt pga tröttheten men jag har i alla fall börjat på en ny bok. Ett recensionsexemplar som legat sen i höstas och gnagt på samvetet. Det är en debutroman – Offer utan ansikte av Stefan Ahnhem. En riktig ”tjockis” men jag måste säga att den är lättläst. Trots att jag började häromdagen tror jag den kanske kan bli utläst idag. Huvudpersonen är Fabian Risk, en polis som flyttat från Stockholm hem till Helsingborg där han växt upp. En av hans gamla högstadieklasskamrater hittas brutalt mördad och det står ganska snart klart att det inte är den enda som mördaren är ute efter.

Smakbiten kommer från sid 19

”Ingen fara” sa Fabian med blicken på klassfotot och Jörgens överkorsade ansikte. Varför offerutanansiktehade han så svårt att komma på vem Jörgen Pålsson var? Om det var någon han borde komma ihåg så var det just Jörgen. Han hade i och för sig aldrig gillat honom och kanske var det där förklaringen låg. Han hade helt enkelt förträngt honom. ”Var hittades han?”
”Fredriksdalsskolan. Vad jag förstod arbetade han där som slöjdlärare.”
”Dessutom gick han där på högstadiet.”
”Ja, det är inte alla som rör sig så långt som till Stockholm. Förresten, vad vet du om honom?”
”Mer eller mindre ingenting. Vi umgicks aldrig.” Fabian kom att tänka på Lyle Scott- och Lacostetröjor i lamull och på hur tv:n rullades in och avbröt lektionen så fort Stenmark skulle kasta sig ut i backen. ”Ska jag vara helt ärlig gillade jag inte honom.”
”Inte? Varför inte det?”
”Han var klassens tuffing och allmänt jobbig. Du vet, gjorde precis vad som föll honom in.”

