jerkaFredag och jag är helt slut. Men innan jag slocknar i soffan så vill jag ju delta i veckans bokbloggsjerka. Idag frågar Annika: Den mest uppenbara frågan borde väl egentligen handla om bokrean, men i stället väljer jag att fråga dig om du har läst en bokserie som du slutade tycka om under resans gång och varför? Om du inte läser serier kan du väl i stället berätta om vilken bok som har haft det perfekta slutet (utan att lämna ut för många detaljer förstås). Naturligtvis finns det ingenting som stoppar dig från att besvara båda frågorna om du vill.

För några år sedan hade jag jättesvårt att sluta läsa serier, men det börjar bli enklare. Den enkla anledningen är att jag är trött på huvudpersonerna och tycker att mönstret upprepar sig. Böckerna blir inte längre roliga att läsa.

Liza Marklunds serie om Annika Bengtzon slutade jag med 2011. Elizabeth Georges serie om Lynley och Havers så funderar jag nu på att sluta följa, de senaste böckerna var en besvikelse, och jag har ju faktiskt läst nitton stycken. Jag känner inget sug efter nästa bok.

Men man ska inte alltid ge upp. Jag hade funderat på att sluta läsa Camilla Läckbergs serie om Erika och Patrik, men när det nu dröjde så länge innan Lejontämjaren kom så gav jag den en chans till och tyckte faktiskt den var ganska bra.

Nej, den andra frågan passar jag på. När jag läser era andras svar kanske jag kommer på ett eget…

