jerkaFredag och för en gångs skull ledig. Men att-göra-listan är fullt. Vi började med frukost på sängen för 15-åringen. Va? Har jag ett 15-årigt barn? Nästa göromål är också trevligt. Annikas bokbloggsjerka. Idag så skriver Annika: Suget att skriva är dock ständigt närvarande och jag försöker verkligen hitta sätt för att kunna slänga ihop ett par inlägg i veckan åtminstone. Hittills har jag inte kommit på något som skulle hjälpa mig på vägen och därför skulle jag vilja ta del av era bästa tips. Det vill säga var (och hur) författar du dina inlägg?

Jag har provat lite olika varianter och i grunden så måste man ju förstås ha lust. I höstas när jag fick nytt jobb så blev det stressigare, så det tog ett tag innan jag hittade en rutin. För mig är rutiner något positivt och jag gillar verkligen att blogga.

Jag har ”notislappar” på datorn med en lista på de kommande veckorna där jag skriver vad jag ska blogga om. Det kan ju ändras förstås om jag får en utmaning eller ser något aktuellt jag vill haka på. På tisdagar står det ”Top Ten”, på fredagar ”Bokbloggsjerka” och på söndagar ”En smakebit”. Sen gäller det att fylla resten av veckan. Jag siktar på ett inlägg per dag.

Mer och mer har jag övergått att skriva mina inlägg under helgen. Då sitter jag i soffan med datorn och skriver medan verksamhet pågår runt omkring. Sen förprogrammerar jag inläggen (oups – avslöjade jag något nu?). Utom jerkan och smakbiten, det går ju inte förrän jag har länkar/frågeställningar. För bokomdömena har jag numera en ganska given struktur. När jag läst ut en bok gör jag nästan genast ett utkast till inlägg med grundstrukturen (länkar, information) och mina spontana tankar. Annars glömmer jag vad jag ville säga. Hittar jag en enkät så gör jag ett utkast med länken till enkäten. Har vi sett en film så gör jag ett väldigt kort utkast med spontana tankar. I stort sett alla inlägg skriver jag på helger eller på kvällar efter jobb och aktiviteter.

Nu känns det som om jag avslöjat precis allt 😉 Tyvärr tror jag inte att det kanske hjälper Annika så himla mycket. Hoppas du blir av med värken och skrivvåndan snart Annika!

