Ibland behövs enkäter. Då är det skönt att det finns andra bokbloggare.
Från Monika snodde jag den här enkäten.

1. Vilka är de fem författare du har flest böcker av i bokhyllan?
Det här inkluderar makens och mina böcker. Dock inte e-böcker och inte barnens:
1. John Grisham (29)
2. Peter Robinson (26)
3. Ed McBain (19)
4. Elizabeth George (19)
5. Val McDermid (18)

2. Vilka fem författare av de du har i bokhyllan uppskattar du mest?
Oj, så svår fråga! Det varierar ju verkligen! Fem svenska som gett mig underbara läsupplevelser (listan kunde bli längre!):
Linda Olsson, Elin Olofsson, Christina Stielli, Theodor Kallifatides och Therése Söderlind

3. Senast köpta inbundna bok?
Om jag räknar bort recensionsexemplar och presenter så hamnar jag i början av december då jag köpte Lejontämjaren av Camilla Läckberg.

4. Senast köpta pocketbok?
70% rea i en bokhandel som tyvärr ska slå igen innebar ett inköp i veckan. Last Man in Tower av Aravind Adiga.

5. Favoritgenre?
Jag gillar ju den mer obestämda genren som skulle motsvara ”drama” inom film. Men så är det ju deckare då förstås!

6. Ultimata längden på en bok?
Jag gillar böcker på 350-400 sidor. Då går de rätt snabbt att läsa men ändå så finns utrymme för en bra historia.

7. Köpa eller låna böcker?
Köpa.

8. Inbundet, pocket eller e-böcker?
Storpocket eller danskt band. Inbundet är fint, men tar så mycket plats. Pocket blir så snabbt slitna.

9. När på dygnet läser du helst?
När jag är vaken.

10. Tre böcker du inte läst än men som du ser fram emot?
Bara tre då? Tar tre som ska komma i år och som jag vet titeln på i alla fall.
Falleri, fallera, falleralla av Carin Gerhadsen.
Little Black Lies av Sharon Bolton
The Shut Eye av Belinda Bauer

11. Vilken bok har du läst flest gånger i ditt liv?
Antagligen någon barn- eller ungdomsbok, för det var då jag läste om som mest. Men böcker som jag minns att jag läste flera gånger var några av Agatha Christies böcker. Så jag väljer en: Katt bland duvor.

 

