Dag 11 i 30 dagar med böcker är temat: En bok som du hatade

Alltså, nu var vi där med de starka orden. Det finns väldigt få saker jag hatar, och då simmaimorkerpratar vi t.ex folk som gör barn illa. Jag kan inte uppbåda något ”hat” för en bok hur engagerad jag än blir. För det mesta så slutar jag helt enkelt att läsa. Så jag ändrar (som vanligt…) till En bok som du ogillade

Tyvärr så handlar mitt val om en biografisk bok, och då ska jag göra klart att det är boken och framställningen som jag ogillar och inte personen bakom. Det handlar om Simma i mörker av Kjell Eriksson.

Så här skrev jag i mitt inlägg om boken:

Mitt största problem med vinklingen är det ständiga ”vi och dom”. Jag är allergisk mot sådant i verkliga livet, och det blir inte bättre i en bok, och i synnerhet inte en biografi. […] Mitt andra (och kanske lika stora) problem är att det blir människoförakt rätt igenom. Alla är inte lika värda i hans text, vilken blir en absurd konflikt mot hans politiska ställningstagande. […] Ännu svårare har jag för personangrepp. 

