toptentuesdayI veckans Top Ten Tuesday sätter The Broke and the Bookish temat till:  Top Ten Books I Can’t Believe I Haven’t/Want To Read From X Genre (for example I feel like I’m pretty well read in contemporary YA but there are some STAPLES I can’t believe I haven’t read. Or if you just want to books you WANT to read in a particular genre..not necessarily long overdue)

Som vanligt så väljer jag deckare/spänningsromaner för det är ju faktiskt det jag läser mest av! En del nya, en del som har några år på nacken. Ingen klassiker direkt utan deckare som jag tänkt läsa men som liksom inte blir av.

1. Offer utan ansikte av Stefan Ahnhem. Omskriven bok som jag fick som recensionsexemplar men står som ett dåligt samvete i bokhyllan.
2. [geim] av Anders de la Motte. Inte förrän jag hörde honom på Deckarfestivalen i höstas så blev jag riktigt lockad att läsa någon av hans böcker.
3. Springfloden av Cilla och Rolf Börjlind. Så många som pratar väl om dem. Men så var det det där med att börja på en ny serie…
4. Tre sekunder av Anders Roslund och Börge Hellström. Reafynd som står oläst i hyllan, och nu har jag ju hört dem prata om sina böcker flera gånger, både live och på TV!
5. Ildmannen av Torkil Damhaug. Norsk deckare som står oläst i hyllan. Den också.
6. Smuts av Katarina Wennstam. Står i hyllan. Ju mer jag läser om hennes böcker och ju mer jag ser av henne i olika sammanhang, desto mer övertygad blir jag att jag borde läsa något av henne.
7. Gökens rop av Robert Gailbraith. Nej, den står inte i hyllan. Den ligger oläst på plattan…
8.  Leona – tärningen är kastad av Jenny Rogneby. En av förra årets debutdeckare som jag hade tänkt läsa. Men i år blir det av, eller hur?
9. Mellan fyra ögon av Denise Rudberg. Jag gillar ju Marianne Jidhoff men ändå har jag inte kommit till skott med den här boken.
10. Farligt att förtära av Maria Lang. Inhandlade jag i Nora i somras och kan verkligen inte förstå hur den fortfarande kan vara oläst.

