Bokbloggen Kulturkollo har deckartema den här veckan. För en deckarnörd som jag är förstås detta som manna från himlen. Kika in och läs godbitarna! Inte minst rekommenderar jag intervjun med Kerstin Bergman, som också driver bloggen crimegarden.se (och som bara råkade vara moderator på Svenska Deckarfestivalen i Sundsvall i höstas 😉 ).

I temat så har de också en utmaning som jag hakar på:

Om du måste välja en bok, en film och TV-serie som alla deckarälskare bör läsa/se – vilka skulle du välja och varför? 

1. Bok:  Måste man välja en? Egentligen kunde jag ju hänvisa till mina egna deckartips i Sydsvenskan. Men istället väljer jag en som jag numera tjatar mig blå om då jag tycker att det är en av de bästa moderna svenska deckare jag läst: Den osynlige mannen från Salem av Christoffer Carlsson. Välskrivet, modernt, tidsaktuellt och väldigt kallt, blött och skitigt…

2. Film: När jag rotar i minnet (och surfar runt lite) så hittar jag en film som jag minns som väldigt spännande, nämligen De misstänkta, eller The Usual Suspects som den heter i original. Gott om överraskande vändningar och bra skådespeleri. Tjugo år på nacken har den vid det här laget.

3.TV-serie: Mordkommissionen (eller Rejseholdet som den heter i original). Trots att det var ett tag sen den kom anser jag att det är en serie som är fullkomligt briljant! Jag var helt absorberad, och sörjde efter det sista avsnittet, och är sedan dess helt insnöad på danska serier.  Serien handlar om en grupp danska poliser på en specialenhet. Brotten som beskrivs är baserade på verkliga kriminalfall. Mycket spännande, och dessutom så lyckades man med bra personteckningar av poliserna.

