ensmakebitSöndag igen, det är inte klokt vad helgerna går fort! I går var jag och simmade på morgonen med dottern, och idag har sonen och jag pratat om att simma. Får se om det blir av. Så måste vi visst städa också. Fast att ligga i soffan och läsa skulle inte vara helt fel…

Söndag på bloggen innebär att jag deltar i En smakebit på søndag i regi av bloggen Flukten fra virkeligheten. Dagens smakbit kommer från en bok jag började läsa igår: Lotus blues av Kristina Ohlsson. Det är den första boken i en ny serie (med två böcker) av henne, och eftersom hon kommer hit till Sundsvall på torsdag så hoppas jag hinna läsa ut den innan dess. Det har inte varit så mycket tid och ork för läsande den senaste veckan, i stället har maken och jag sett flera avsnitt av Orange is the New Black. Vi får se om jag kan klämma in mer lästid innan torsdag. Än så länge är det bra tempo i boken i alla fall.

Smakbiten kommer från sid 9, första kapitlet:lotusblues

Jag känner igen ett problem när jag ser ett. I samma sekund som jag fick syn på Bobby för första gången, anade jag oråd. Det handlade inte om hur han var klädd. Inte heller om det faktum att han luktade som en gammal cigarettfabrik. Nej, det var blicken som avslöjade honom. Ögonen var som två gamla pistolkulor. Kolsvarta.
– Vad gäller det? sa jag utan att bry mig om att ta ner fötterna från skrivbordet. Jag ska snart stänga för dagen.
– Inte förrän du pratat med mig, sa mannen och klev in i rummet.
Jag höjde på ögonbrynen.

