Året är 2011 och engelskaläraren Jack Epping blir uppringd av Al som driver Al’s Diner. 22-11-63När Jack kommer till restaurangen så blir han chockad över hur sliten och sjuk Al ser ut. Det som Al berättar gör honom lika förskräckt och han har svårt att tro på det. Al har hittat ett sätt att ta sig tillbaka i tiden, en ingång som förflyttar en till 9 september 1958. Al vill att Jack ska ta sig tillbaka och genomföra det som Al själv inte orkar – hindra mordet på John Kennedy, den 22 november 1963 i Dallas. Jack låter sig övertalas och förflyttar sig till 1958. Men nu ska han anpassa sig till en helt annan värld, och överleva där i fem år samtidigt som han ska leta upp Lee Harvey Oswald. Det han inte räknat med är alla andra han träffar som berör honom och att han omedvetet riskerar att påverka mer än han tänkt sig.

11.22.63 av Stephen King kom ut 2011. På svenska heter den 22/11 1963 och kom ut 2013. Stephen King är en amerikansk författare som skrivit böcker som sålt mer än 350 miljoner exemplar inom exempelvis skräck, fantasy, science fiction och spänning. Flera av hans bästsäljande böcker har filmatiserats, och han har även skrivit under pseudonym. Han debuterade 1974 med Carrie.

För en hel del år sedan läste jag ett antal böcker av Stephen King, bl.a. Rose Madder, It och Needful Things. På något sätt har jag sedan ”tappat bort” honom som författare, kanske för att hans böcker, även om de är bra, på många sätt är obehagliga. Nu ingick 11.22.63 i Makeutmaningen och jag valde den som januaris bok.

11.22.63 är en omfattande bok, på över 730 sidor. Det krävs en hel del för att hålla en läsare intresserad så länge som det tar att läsa så många sidor. Tyvärr så lyckas inte King med det hela vägen. I början så blir jag fångad, känner mig nöjd med känslan av att läsa en riktig King-bok igen. Men så tappar boken väldigt mycket i tempo, och med det förlorar jag intresset. Mot slutet så tar den fart igen, och då även läsningen.

11.22.63 är på många sätt en ”typisk King-bok” samtidigt som den inte är det på vissa sätt. Den är välskriven även om det inte är ett enkelt språk, då en del meningar är speciellt uppbyggda så jag får läsa om bitar. Den fylld av detaljer som refererar hit och dit. Dels är det många populärkulturella referenser, vilket är något som jag gillar. Sen är det också referenser till Kings andra böcker. Eftersom jag läst It så uppfattar jag i alla fall att Jack får vistas ett tag i Derry, och det faktiskt finns referenser till historien i It. Det är rätt mycket referenser till amerikansk historia, och trots att jag har hyfsad kunskap så förlorar jag tråden i detaljerna. Jag brukar inte ha problem att läsa på engelska, men kombinationen av meningsbyggnaden, ordval och alla referenser gör att den blir tungläst bitvis.

Det finns en grundläggande mystik i boken, och egentligen så är hela tanken om att påverka framtiden genom att ändra något som hänt helt fascinerande, och egentligen svårt att få grepp om. För att inte tala om att tanken är skrämmande. Om slutet kan jag bara säga att jag faktiskt fick en obehagskänsla. Där gick det för långt helt enkelt.

Jag har lite svårt för Jack Epping. Han tycks så fokuserad på sig själv, att han inte ser sin omgivning. Att komma från 2010-talet och placeras i 1950/60-talet borde vara väldigt omtumlande och stundvis plågsamt. Jack funderar ibland över det, men hela transformationen verkar gå helt smärtfritt för honom, det är först i ett kritiskt läge sent i boken som hans 2010-bakgrund påverkar historien. Och inte ett ögonblick när han befinner sig i dåtiden verkar han reflektera över att de ”jämnåriga” är väldigt gamla jämfört med honom (om ni förstår vad jag menar).

11.22.63 handlar mycket om Kennedys mördare, Lee Harvey Oswald och hans familj med fru och barn. Någonstans i mitten av läsningen så gör jag dumheten att googla på dem, får upp bilder på hans f.d. fru och döttrarna, inser att de fortfarande lever, fortfarande har bagaget av hela traumat. Den obehagskänslan förföljer mig sen genom hela boken. Hur tänker författaren när han väver in nu levande personer, fäller omdömen om dem, deras beteende och utseende och i mångt och mycket hittar på saker?

Det var ändå intressant att läsa den här boken, och om inte annat så gjorde den mig sugen på att återuppta bekantskapen med King lite mer. Som av en händelse så fick jag Mr Mercedes i födelsedagspresent…

Omdöme: En riktig tegelsten om hur en liten förändring kan förändra allt.
Betyg: 4-

Några som bloggat om boken är Bokföring enligt Monika, Bokdamen, Du är vad du läserDet mörka tornet och Skrivande

Mer om boken finns här och här.
Förlag: Hodder

Mitt exemplar var makens som stod i hyllan.
Utläst 13 januari 2015.

