En dag säger Mats fru Sofie att hon har fått nog och lämnar honom. För Mats kommer vantarpasol_150pxdet som en blixt från klar himmel, de har väl haft det bra? Nu ska Mats hantera varannanveckaslivet med dottern Gry som är hans solsken och hans fasta punkt i tillvaron. Han försöker göra det så bra som möjligt för henne, och samtidigt klara av arbetet och vardagsrutinerna. Han arbetar som formgivare och får möjlighet att arbeta med ett skivbolag i Sundsvall. Ungefär i samma veva så får han syn på sin ungdomskärlek i ett kort reportage från Mittnytt på TV. Sammanträffandet blir för stort och han tar chansen att åka upp till Sundsvall. Kan det vara möjligt att hitta henne igen? Och om han gör det, hur kommer hon att reagera då?

Väntar på sol av Andreas Stickler kom ut i oktober 2014. Andreas Stickler är född och uppvuxen i Västerås, och är nu bosatt i Sundsvall. Han debuterade som författare 2002 med Bara Gaby och Väntar på sol är hans tredje roman. Med boken följer en CD med musik av Joakim Hillborg, Jan Boholm och Helene Hillborg och texter av Andreas Stickler.

Den här boken hittade vägen hem till mig på ett rätt speciellt sätt. Jag fick ett mejl från författaren som undrade om jag som bokbloggare ville läsa boken. Jag kände igen namnet och visste att vi träffats. Författaren bor bara två hus från oss så han kom över en kväll och lämnade boken. Det kommer nog inte att hända någon mer gång 😉

Väntar på sol är en välskriven och intressant bok där man kommer huvudpersonen in på bara livet. Beskrivningarna håller en hög detaljnivå, vilket jag inte alls brukar gilla (jag gillar att läsa mellan raderna) men ändå så dras jag obönhörligt in i berättelsen. Det är en intensitet i beskrivningen som gör att jag fastnar.

Jag vet inte om det är miljön eller detaljnivån som gör det, men jag får känslan av att jag läser Mats dagbok, som att Mats är en person jag känner. Eller så är det att i synnerhet andra delen kommer mig bisarrt nära geografiskt. Den utspelar sig i Sundsvall, och Mats rör sig i det område där jag själv bor. Jag vet vilket hus Maria bor i, backen där Mats och Gry ”gömmer sig” är den väg jag går ner på stan, skivstudion ligger inte långt från där vi bor, restaurangen de går på är en av våra favoritrestauranger. Det blir nästan schizofrent. Jag har ju en förkärlek för böcker som utspelar sig i för mig välkända miljöer, men det här kommer väldigt väldigt nära. På ett sätt gillar jag det väldigt mycket, på ett annat sätt inte.

Jag grips av Mats ambitioner att vara en bra pappa för Gry, hans tillkortakommanden men också det han lyckas med. Det är mycket starkt beskrivet. Jag är själv skilsmässobarn och har ofta diskuterat och funderat hur det har präglat min egen utveckling. Det gör att jag i mångt och mycket kan relatera, vilket jag tror förstärker mitt positiva intryck av boken.

Omdöme: Detaljerat och välskrivet om effekterna av en skilsmässa och att hitta tillbaka till sig själv.
Betyg: 4-

Recenserat boken har Monika på Vängåvan.

Mer om boken kan du läsa här och här.
Förlag:  Podium distribution.

Mitt exemplar är ett recensionsexemplar från författaren. Tack för det!
Utläst 14 november 2014.

