ensmakebitSen några minuter tillbaka är det söndag igen. Vi blev sittande med ett avsnitt av serien Outlander – riktigt bra. Julen närmar sig med stormsteg men själv stoppar jag huvudet i sanden och låtsas att det är en helt vanlig söndag. Kanske jag tar mig iväg och simmar, sen ska det handlas mat och kanske skjutsas barn. Vi får se efter lite sömn.

På bloggen innebär söndag att jag deltar i En smakebit på søndag i regi av Flukten fra virkeligheten. I går började jag läsa den tredje delen i Tre på tre utmaningen, Falne engler av Gunnar Staalesen. Men eftersom det inte var så länge sen jag gav en smakbit från en av hans böcker så väljer jag istället en annan norsk bok som jag sträckläst under veckan och läste ut i går: Sonen av Jo Nesbø. Den handlar om Sonny Lofthus som sitter i fängelse och är professionell syndabock. Spännande spännande var den…

Smakbiten kommer från sid 21:
Han hejdade sig. Han insåg varför så många av internerna gick till grabben för att pratasonen av sig. Det var tystnaden. Det sugande vakuumet hos en som bara lyssnar, utan reaktion och fördömande. Som utan att göra något drar ur en ord och hemligheter. Han har försökt göra samma sak som präst, men det var som om internerna luktade sig till att han hade en agenda. De visste inte vilken, bara att det var något han ville uppnå med att ta reda på deras hemligheter. Skaffa sig en tillgång till deras själ, och senare en möjlig värvingspremie i himlen.
Prästen såg att pojken öppnade bibeln. Det var så klassiskt att det var komiskt: hålrummet som skapats genom att klippa hål i pappret. Där låg de hopvikta papprena med instruktionerna han behövde för erkännandet. Och de tre små påsarna med heroin.

