jerkaI veckans bokbloggsjerka så ställer Annika frågan Vad säger du? Varför läser du egentligen böcker? Hon utgår från ett resonemang kring någon som menar att man gör det för att fly verkligheten, medan själv har hon en andra skäl.

Den här frågan har jag diskuterat både en och två gånger, inte minst med barnen. Varför är det så underbart att läsa? Vad driver läsandet? Skälen brukar variera och bara det i sig tycker jag är häftigt. För egen del har jag kommit fram till att det främsta skälet är att jag får uppleva något som jag inte skulle upplevt annars. Jag får tillgång till en annan människas (författarens) fantasi på ett sätt jag annars inte kunde få, och genom att följa en bok så tar mina tankar en annan väg än de skulle gjort annars. Jag utvecklar min egen fantasi och mitt eget tänkande.

Sen det här med verklighetsflykt. Jo, jag använder det nog så ibland. Är jag riktigt trött och stressad kanske jag inte orkar läsa, men under den absolut tuffaste perioden i mitt liv så var det läsandet som blev tillflykten, det var bara då jag inte sörjde eller grät, för då var jag i en annan värld.

