Jocelyne driver en sybehörsaffär i Arras. En gång i tiden hade hon större drömmar, om att bli modeskapare och hitta drömprinsen. Såalltjagonskarmig dök Jocelyn upp, och de blev ett par, och fick två barn. Ja, egentligen tre, men deras yngsta dog sent under graviditeten, och efter det blev deras äktenskap sig aldrig likt. Men Jocelyne jobbar och lever ett stillsamt liv. Vid sidan om arbetet så driver hon en framgångsrik blogg om sömnad och sybehör, som engagerar folk över hela världen. En dag övertalar tvillingsystrarna, som Jocelyne umgås med, henne att köpa en lott. Hon som aldrig spelar vinner. Hon vinner stort – över 18 miljoner euro. Nu har hon chansen att förverkliga alla sina drömmar. Eller? Är det snarare början till undergången? Vad ska Jocelyne göra med alla dessa pengar?

Allt jag önskar mig av Grégoire Delacourt kom ut 2013 på svenska. I original heter den La liste de mes envies och kom ut 2012. Grégoire Delacourt är en fransk författare som arbetat i reklambranschen. Hans debutroman L’écrivain de la famille kom ut 2011. Allt jag önskar mig är hans andra roman, och har sålts till nästan trettio länder. Den är nyligen filmatiserad.

Allt jag önskar mig fick jag av Monica tillsammans med en bunt andra böcker utgivna på Sekwa. När jag nu stod och valde mellan ett antal franska böcker att ta med på Frankrikesemestern så föll valet på den här.

Allt jag önskar mig är en bok på endast 189 glest skrivna sidor, med korta kapitel. Den fick följa med till stranden i Fréjus och jag läste ut den samma dag. Egentligen tror jag den hade vunnit på att läsas lite långsammare. Det är en lättläst bok, med en lättsam ton i. Boken är speciell – jag får känslan av att befinna mig i en dröm.

Egentligen så tecknas en ganska sorglig bild av mänskligheten och kärlek, och de val man kan göra, och hur grymt man kan svika om man fattar fel beslut. Allt jag önskar mig lyckas vara både lycklig och sorglig på samma gång. Karaktärerna är rätt dråpligt beskrivna, och det är delvis det som förstärker drömkänslan. Jag tycker om Jocelyne, hon är en ”vanlig” människa och såväl hennes personlighet som hennes utseende tecknas med värme. Jocelyn däremot är en sorglig figur.

För mig är slutet oväntat, och jag bläddrar t.o.m. tillbaka i boken för att se om det stämmer med den bild man fått några sidor tidigare av Jocelynes öde. Av de franska böcker jag läst tillhör den här de som jag tycker bäst om trots att jag inte riktigt kan få grepp om den. Än mindre göra den rättvisa när jag skriver om den. Grégoire Delacourts debutroman har nyligen kommit ut på svenska och jag är lite nyfiken på den.

Omdöme: En fransk bagatell om kärlek, egoism och val.
Betyg: 3+

Bloggat om boken har Jag och mina böcker, Kulturloggen, Fiktiviteter, Den läsande kaninen och Kulturbloggen

Boken finns att köpa på Adlibris och Bokus
Originaltitel: La liste de mes envies
Förlag: Sekwa
Översättare: Sofia Strängberg

Mitt exemplar var en hyllvärmare.
Utläst 10 juli 2014.

 

