Moskva 2003. Svensken Tom Blixen arbetar på investmentbanken Pioneer Capital. dirigentenOväntat så får Tom ansvaret för ett mycket prestigefullt uppdrag, där han ska bistå Rysslands största oljebolag i att ro i land en affär som ska öka deras makt. En av hans äldsta vänner i Moskva är svensken Fredrik Kastrup, som är sambo med Olga. Olga har en dotter, Ksenia, som Fredrik är som en pappa för. Vad inte Fredriks vänner och familj vet är att han döljer något från sitt förflutna, och när det kommer upp till ytan så drabbas Fredrik och de som står honom närstående. Tom blir indragen och när han inte ser någon utväg så får han oväntat stöd från åklagaren Sergej Skurov. Allt hänger ihop och allt styrs av makbegär och kurruption.

Dirigenten från Sankt Petersburg av Camilla Grebe och Paul Leander Engström kom ut 2013. Det är deras första gemensamma bok och den första i en planerad trilogi under namnet Moskva Noir. Camilla Grebe har tidigare skrivit deckare tillsammans med sin syster Åsa Träff. Paul Leander Engström har arbetat inom finansmarknaden i Ryssland. Camilla och Paul har känt varandra sen tiden på Handelshögskolan.

Jag har noterat den här boken, men den har inte stått högt upp på min läslista. I och med att den valdes till ny bok i vår bokcirkel på jobbet så blev det dags att läsa den. Jag läser ofta spänningsromaner och gillar det mesta, men just sådana som har ekonomiska och politiska detaljer med brukar inte riktigt kunna fånga mitt intresse. Jag blir lätt uttråkad, eller så är det att jag helt enkelt inte riktigt hänger med. Min uppfattning innan jag började läsa var därför lätt tevksam.

Dirigenten från Sankt Petersburg är en riktigt bra thriller, i alla fall i jämförelse med mina förväntningar. Det är nog den första thrillern med såpass mycket ekonomiska och politiska resonemang som jag verkligen tyckt varit bra och där jag kunnat hålla intresset uppe hela vägen. Lite tilltrasslat ibland, men då skummar jag de avsnitten. Det är ett otroligt tempo i hela boken, vilket gör den till en bladvändare. Jag hinner inte med att fundera över om det hela är realistiskt (vilket jag i efterhand inte tycker det är) eftersom det ena dramatiska efter det andra händer. Och ingen karaktär verkar vara helig (om än de ligger i lä jämfört med George R R Martin). E

Då jag är sorgligt obildad på den här fronten så slits jag under läsningen mellan två funderingar. Är det här en realistisk bild av Ryssland i början av 2000-talet eller är det en nidbild. Jag köper ofta resonemangen men ibland blir det så drivet och skruvat ibland och balanserar på gränsen till fördomsfullt, att jag börjar undra. Det känns som om författarna vet vad de pratar om (eller att Paul gör det om man ska tro förordet) men kan det verkligen varit så här?

Två saker drar ner betyget något. Det ena är att det ibland är lite väl groteska våldsscener. Det hade räckt med en mindre detaljnivå, och lite mindre grymhet, för att få fram budskapet. Men det som stör mig verkligen är sexscenerna. Det finns inte så många men i de som finns så blir det nästan lyteskomiskt ibland. Vad sägs om meningen ”Darjas lilla platta stjärt och Annas päronformade tittade uppfordrande på honom”?

En sak jag irriterar mig på är Fredriks agerande, att han som ska vara klok gör precis det som han mycket brutalt varnats för att göra? Och hur kan Tom och Sergej inte se det ologiska i sina teorier?

Jag är lite nyfiken på de kommande delarna i serien. Kommer vi att få veta mer om Tom som är den intressantaste personen? Kommer Sergej att vara med? Kan han då få utvecklas lite från det stereotypa ryska? Jag har god lust att läsa de två följande delarna och nu känns det som om jag vet ungefär på vilket humör jag ska vara för att läsa dem med behållningen.

Vid vår träff i bokcirkeln den 13 februari så kom rätt mycket av diskussionen att handla just om de IMG_20140213_173145 (1)fakta om Ryssland som finns insprängda (när vi inte avnjöt en utsökt fisksoppa…). Vi var flera som tyckte att vi lärde oss en hel del, och de som redan visste det menade att det var realistiskt beskrivet, men inte särskilt mycket ”inside information” som antyds att det ska finnas i boken. Att det är skrivet ur ett svenskt perspektiv färgar definitivt beskrivningarna, det finns en underliggande ”bestörthet” över att det kan vara så här i ett samhälle. Samtidigt ger det grunden för förklaringar för den svenske läsaren. Vi diskuterade också det grova våldet och kvinnosynen i boken. De kvinnor som först beskrivs som starka visar sedan svagheter (eller dör…). Varför kunde inte de förbli starka? Spännande och lättläst tyckte flera av oss att den var.

Omdöme: Fartfylld svensk thriller om makt, korruption och våld i Ryssland.
Betyg: 4-

Några andra som bloggat om boken är Romeo and Juliet, Bokparet och Fru E:s böcker

Boken finns att köpa på Adlibris och Bokus

Jag lånade mitt exemplar på e-lib.

Annonser