Som ni kanske minns var jag med för några veckor sedan när Svenska Deckarakademin tillkännagav sina nomineringar för Årets bästa svenska kriminalroman och Årets bästa till svenska översatta kriminalroman. Jag höll i frukostsamtal som ni kan läsa mer om här.

Idag har det nu, inom ramen för Deckarveckan i Eskilstuna, tillkännagetts vilka pristagarna är.

 

Årets bästa svenska kriminalroman:

Christoffer Carlsson: Den osynlige mannen från Salem (Pirat)
Motiveringen löd: ”Stark noirroman med förtätad stämning av vemod och uppgivenhet”

Årets bästa till svenska översatta kriminalroman:

Dror Mishani: Utsuddade spår (övers: Nils Larsson, Brombergs)
”Ett intensivt engagerande familjedrama i lågmäld ton” var motiveringen.

Årets debutant:

Thomas Engström: Väster om friheten (Bonniers)
”Fullgången internationell thriller i en väl skildrad Berlinmiljö” var motiveringen till debutpriset.

Faktabokpriset:
Mattias Boström: Från Holmes till Sherlock (Pirat) för sin personliga skildring av Sherlock Holmes genom 125 år.

Svenska Deckarakademins hemsida hittar ni här.

Speciellt grattis till Mattias och Christoffer som jag träffat. Jag hade gärna sett Nesbøs Polis i bästa översatta men nu ska jag förstås läsa den som blev utsedd 🙂

