Den kanadensiska rovdjursforskaren Lawrence har flyttat till en liten by i de franska mannen-som-vande-insidan-utalperna tillsammans med Camille Forestier för att studera franska vargflockar. När det börjar rivas tackor i trakten så blir man snart övertygad om att det är en varg som ligger bakom. En riktigt stor och ovanlig varg om man ska döma efter bitmärkena. Det blir fler och fler tackor som rivs och man börjar samla folk för att leta rätt på vargen. Men så dödas en kvinna, och hon har samma typ av sår, och jakten trappas upp. Lawrence uttrycker sina misstankar om vad som hänt och Camille och två män från trakten ger sig ut på färd för att leta efter den som de tror ligger bakom attackerna. Men de är inte ensamma om att intressera sig för fallet. Kommisarie Jean-Baptiste Adamsberg, som tidigare haft ett förhållande med Camille, börjar också intressera sig och dras in.

Mannen som vände insidan ut av Fred Vargas kom ut första gången på svenska 2005. Den gavs ut i ny reviderad upplaga 2013. På franska heter den L’homme à l’envers och kom ut 1999. Fred Vargas är en pseudonym för den franska deckarförfattaren Frédérique Audouin-Rouzeau. Hon är historiker och arkeolog och har bl.a. publicerat flera spänningsromaner med Adamsberg i huvudrollen. Hon kallas ibland för Frankrikes deckardrottning. Hennes böcker har sålt i mer än fem miljoner exemplar över hela världen.

Med tanke på oktober månads deckartema på bloggen så lät jag Mannen som vände insidan ut bli mitt val i Makeutmaningen. Faktum är att jag tror att de enda tidigare franska deckare jag läst är Maigret av Simenon.

Boken är rätt speciell i det språkliga, i karaktärerna och hur spänningen byggs upp. Den känns för mig väldigt fransk i stämningen. I början så tar Lawrence rätt mycket utrymme, och även Camille. Eftersom Lawrence har getts ett speciellt sätt att prata med extremt korta meningar, med ett eller två ord, så tycker jag det är svårt att komma in i boken. Den känns tungläst och lite småtrist. Kanske också för att jag inte riktigt kan engagera mig i rovdjursfrågan.

När sen Camille och hennes kompanjoner Soliman och Värnaren ger sig ut på sin ”road-trip” så tar det lite mer fart. Vid det laget har jag nog också vant mig vid karaktärerna och på sätt och vis så charmas jag av t.ex. Soliman och Värnaren. När Adamsberg kommer in i bilden så blir jag mer nöjd. Tyvärr är det för sent för att historien ska lyfta.

På det stora hela så upplever jag det som att det är för lite mysterium och deckare, och för många underliga karaktärer som man inte kan förstå sig på. Det blir för mycket buskis och skröna över det hela, även om det då och då glimtar till en viss charm. Upplösningen blir lite väl absurd för min smak, men å andra sidan kunde jag inte i förväg lista ut vad som hänt.

Omdöme: Fransk korthuggen och underlig spänningsroman om rovdjursjakt och hämnd.
Betyg: 3

Några andra som bloggat om boken Oskar blir lite smartare, Yvadhes boksida och dagensbok.com

Boken finns att köpa på Adlibris, Bokus och Bokia.

Mitt exemplar stod i vår hylla.

