Allan Karlsson lever ett ensligt liv i Härnösand. Hans mamma försvann när han var liten allt-vad-marken-gommer (1)och han växte upp hos sin mormor. Hon är nu den enda han har någon kontakt med, hans relation till kvinnor har inte lyckats och i jobbet håller han sig för sig själv. Strax innan hans mormor dör så berättar hon något som gör honom upprörd, och ännu mer förtvivlad blir han av vad han upptäcker i de papper hon efterlämnar.
På skolan där Allan jobbar som städare så arbetar Ragnhild i köket. Hon är lätt förståndshandikappad, och bor ensam med sin son Martin. Martin har just träffat Carro och de har bestämt sig för att flytta ihop. Men det är inte så lätt för Martin att överge sin mamma. Carro å sin sida har problem med relationen till sin exman, i synnerhet vad gäller deras gemensamma dotter. Så händer det värsta som kan hända. En person får sätta livet till. Vad har det med Allans uppväxt att göra? Eller Ragnhilds och Martins relation? Eller Carros spända förhållande till sin exman?

Allt vad marken gömmer av Annika Sjögren kom ut 2012. Det är hennes fjärde fristående kriminalroman som utspelar sig i Härnösand och där kriminalkommissarien Matti Karvonen förekommer.  Annika Sjögren är uppvuxen i Stockholm, men bor numera i Härnösand där hon arbetar som lärare. Mer om Annikas böcker finns att läsa på hennes hemsida.

För några år sedan, innan mitt bokbloggande började, men efter att vi flyttat till Sundsvall så läste jag Ur havet stiger vågorna av Annika Sjögren. Jag uppskattade boken, inte minst för att den utspelade sig i Härnösand där jag periodvis jobbat. Jag har tänkt läsa mer av Annika Sjögren men inte kommit mig för. I samband med förberedelserna inför Svenska Deckarfestivalen i Sundsvall där Annika ska delta så frågade hon mig om jag ville ha fler av hennes böcker. Ganska kort därefter så skickade hennes förlag de tre böcker som jag inte tidigare läst.

Eftersom det här är fristående böcker så valde jag att börja med att läsa den senaste, Allt vad marken gömmer, som kom ut 2012. Jag ville ju vara förberedd inför festivalen 🙂

Annika Sjögrens böcker beskrivs som psykologiska kriminalromaner, och det tycker jag är en rätt passande beskrivning på den här boken. Det är relationerna mellan personerna som står i centrum, och deras reaktioner på olika händelser. Det är en person som dör, men ändå är det inte huvudpoängen, och polisutredningen är knappt synlig i boken. Det tycker jag är ett plus, eftersom det är mer trovärdigt ur de här personernas perspektiv. Det gör den också annorlunda än en del andra svenska deckare.

Boken innehåller vardagssituationer, men delvis är de drivna till det extrema. Personerna är nog så vanliga till det yttre omständigheterna, men jag uppfattar dem som tillspetsade i sina reaktioner och funderingar. En sak som slår mig är också att alla personerna ur någon aspekt är sorgliga, och egentligen rätt osympatiska. Mest osympatisk är Carro som jag direkt irriterar mig på, men när jag läst ut boken så inser jag att det inte finns en enda person som jag gillar, vilket gör boken rätt dyster.

Språket är enkelt men flyter på bra. Jag kommer inte riktigt karaktärerna in på livet, men det kanske också beror på vad jag just nämnt, att deras reaktioner är rätt speciella (ur min synvinkel!). Behövs det så här lite för att trigga igång ett mord? Ja, kanske.

Det är spännande ur den aspekten att jag inte alls lyckas lista ut vem som begått mordet förrän ganska sent, men samtidigt är så starkt fokus på personerna och det psykologiska mönstret så mysteriet hamnar i skymundan. I min läsning så hamnar jag i en svacka i mitten men mot slutet sitter jag och vänder blad.

Det är väldigt utförliga beskrivningar av Härnösand, med många gatunamn och kända ställen på orten. För mig blir det kluvet. När det handlar om de delar av Härnösand som jag känner till så förhöjer det läsningen. Men när de rör sig i andra delar så blir det för detaljerat.

Två till av hennes böcker står i hyllan/ligger på plattan så det kommer att bli mer läst av Annika Sjögren framöver.

Omdöme: Härnösandsbaserad spänningsroman om egoism, elakhet och fördomar.
Betyg: 3+

Några andra som bloggat om boken är Läsa och Lyssna, Benitas bokblogg, Bibliophila, Bokbrus och Jennies boklista. Läsa och Lyssna har också intervjuat Annika.

Boken finns att köpa på Adlibris, Bokus och Bokia.

Boken har jag fått av förlaget på initiativ av författaren.

