Artonåriga Louise sitter på ett café på Place de la Sorbonne och väntar på sin mamma.visespaplacedelasorbonne Det är inte första gången mamma Alice är sen, snarare är det en regel än ett undantag. Louise dricker kaffe, äter, dricker te, äter, går till en bokhandel, kommer tillbaka. Men ingen mamma. Dottern sitter och funderar på sin uppväxt, när hon ständigt längtade efter sin mammas kärlek och uppmärksamhet, en mamma som mest såg till sig själv. Men Louise är van att vänta. För förr eller senare kommer hon väl?

Vi ses på Place de la Sorbonne av Justine Lévy kom ut på svenska första gången 1996. I pocket kom den 2011. På franska heter den Le rendez-vous och kom ut 1995. Justine Lévy är en fransk redaktör och författare. Vi ses på Place de la Sorbonne är hennes debutroman som hon skrev endast 20 år gammal, och den handlar om hennes egen relation till sin mamma. Hon har därefter gett ut ytterligare två böcker med självbiografiska inslag.  Justine Lévy är dotter till Bernard Henri Lévy som är företagare, filosof och författare och till fotomodellen Isabelle Doutreluigne.

Den här stod i hyllan efter att jag fått den i januari, och för att den inte skulle bli en hyllvärmare så hamnade den i Tre på Tre utmaningen. Justine Lévy är också med i min Boktolva 2013.

Det här är en tunn bok (endast 172 sidor) men en bok som man ändå ska ge tid. Man behöver läsa lite i taget, fundera och reflektera. Den är finstämd, nyanserad och ändå ganska sorglig. Det är i stort sett en monolog, Louise inre redogörelse för sitt förhållande till sin mamma. Sakta men säkert ges en bild av en inte alltför enkel uppväxt, där dottern fått mer vara mamma än en dotter.

Det är ett komplicerat mor-dotterförhållande som beskrivs och jag blir rätt frustrerad och irriterad på mamma Alice. Hon är mycket som jag tycker en förälder inte ska vara, hon tar inget ansvar. Boken ger upphov till många funderingar kring föräldraskap. När jag läser boken så undrar jag om något är självupplevt av författaren, men först efteråt så hittar jag sådana fakta på nätet. Många verkar ha läst den med just den kunskapen. Man hade kunnat önska att det hade varit ren fiktion…

Omdöme: Finstämt franskt om ett komplicerat mor-dotterförhållande.
Betyg: 4

Några andra som bloggat om boken är och dagarna går, BokomatenEnligt O, Bokdivisionen och Abibliofobi.

Boken finns att köpa på Adlibris, Bokus och Bokia.

Mitt exemplar fick jag av min man till födelsedagen i januari.

