Linda är går i sexan när hon via nätet träffar tjugo år äldre Jesper. De inleder ett skuggbarnförhållande, och när Jesper ber henne träffa några kompisar till honom så litar hon på honom. Fram tills Linda är 16 år så blir hon regelbunden såld av Jesper till män som vill ha sadistiskt sex. Johanna är på sin allra första fest, när Jonas, klassens snygging som hon är förälskad i, tar med henne till ett rum. Där våldtar han henne tillsammans med sina kompisar. Efteråt så känner sig Johanna så smutsig att hon ger sig ut på nätet och letar upp män som hon säljer sig till. För hon är inte värd mer. Saras äldre bror drabbas av cancer, och Sara flyr som trettonåring in i en värld av sprit och droger. Med det följer att hon sålde sex. När hon vill berätta så var det ingen som tror på henne.

I Sverige säljs barn för sex dagligen. I media har den internationella människohandeln börjat uppmärksammas, men det sker också inom landets gränser. Barn som är bosatta i Sverige. Barn som har varierande bakgrund, barn som få vill lyssna på, som vi har för lite kapacitet att ta hand om. I den här boken får vi höra Linda, Johanna och Sara och poliser, socialarbetare, åklagare och andra personer som möter dessa barn.

Skuggbarn av Caroline Engvall har recensionsdatum idag, 14 augusti 2013. Caroline Engvall är journalist som arbetat som redaktör och nöjesskribent. Hon är numera frilansande skribent. Hon driver frågan om att vi måste uppmärksamma dessa barn som far så illa. Hennes första bok, 14 år och till salu, har sålt över 180 000 exemplar. Den andra boken heter Skamfläck och den tredje alltså Skuggbarn.

Ja, en sådan här bok går ju bara inte att skriva en vanlig recension av. För det är banne mig ingen vanlig bok. Det här är fakta, riktiga berättelser och faktiskt en bok man önskar aldrig skulle ha behövts skrivas eller läsas.

Jag bläddrar sakta framåt i boken, läser och mår illa. Får hela tiden intala mig ”det här är inte fiktion, det här är inte fiktion”, att jag inte kan fly undan. Samtidigt så känns det så futtigt att skriva att jag mår illa. Jag gör det, jag funderar och sen kan jag återgå till mitt vanliga liv. Men det kan inte de här barnen. De sexutnyttjade barnen. Ja, precis. BARNEN!

Jag får också lust att skrika och kasta något hårt i väggen. Eller söka upp dessa vuxna (för det mesta män) som gör så här. I boken sägs att 1,5 %, vilket innebär 1 500 ungdomar som går ut gymnasiet, har någon gång fått ersättning för sex. Jag tittar mig förbryllat omkring och undrar vilka barn i barnens skolor som utsätts? Vilka vuxna som jag möter är de som utnyttjar? För givetvis finns det här i varenda stad, det är inget man kan säga ”jamen, hos oss finns det i alla fall inte”.

Mina nya hjältar är de poliser och socialarbetare som har tagit till sin uppgift att hitta barnen och ställa upp för dem. Att det inte finns fler är en ren skam för det svenska samhället. En eloge också till de åklagare som vågar åtala för människohandel istället för koppleri.

Bokens styrka är hur den är uppbyggd och dess syfte. Ibland upprepas saker, men förmodligen är detta meningen. Att varva fakta och citat ur olika fall med de tre personliga berättelserna är bra. Saras berättelse känns lite kort, som om det finns saker som inte framgår. När jag läst boken så känner jag hur min kunskap har ökat dramatiskt men jag känner mig också handfallen.

Det finns alltid ”triggers” som gör att man som läsare kan ha svårt att ta till sig. Sen jag fick barn har jag svårt att läsa om barn som råkar illa ut, barn som försvinner, barn som plågas. Samtidigt känns just en sådan här bok kanske extra viktig att läsa när man har barn i exakt samma ålder som de här barnen. Man tvingas fundera en extra gång, kolla lite extra, ta en till diskussion om webben…

Den här boken känns inte möjlig att betygssätta. Jag bara säger LÄS. För en till läsare, en till vuxen som ser, en till som lyssnar till de här barnen, det måste ju vara något värt!

Omdöme: Viktig omskakande bok om barn som säljs. Dagligen. I Sverige.

Boken finns att köpa på Adlibris, Bokus och Bokia.

Mitt exemplar är ett recensionsexemplar från Kalla Kulor.

