temafranceDagen efter Frankrikes nationaldag så skriver Lyran så härSom jag tidigare utlovat är temat för veckan franskt för att dra ut lite på det franska firandet. Jag väljer att skriva om tre nobelprisade fransmän, ni kan välja vad ni vill så länge det finns något franskt i det hela 🙂

En gång i tiden läste jag faktiskt en termin franska på universitetet, och då läste jag ju en del skönlitterära böcker på franska. Några i översättning har också slunkit ned under årens lopp. Men den senaste tiden har det varit glest med franska böcker, något jag planer på att råda bot på senare i år. I hyllan finns flera böcker av franska författare som jag gärna vill ta mig an. Här kommer tre av dem:

1. Drömbokhandeln av Laurence Cossé. Det borde väl ändå vara en perfekt bok för en boknörd?

2. Kod 400 av Sophie Divry. Också tema böcker, denna gång på ett bibliotek. En riktigt tunn bok.

3. En dag till skänks av Anna Gavalda. En kortroman om tre syskon.

