toptentuesdayI veckans Top Ten Tuesday hos The Broke and the Bookish är temat: Top Ten Books When You Need Something Light & Fun

Här kommer tio lättlästa böcker. Alla kanske inte klassar som rent ”fun”, för det finns alla sinnesstämningar i lättlästa böcker. Flera av mina förslag kommer från genren ”chick-lit” eller ”lad-lit” men jag har också gått utanför de begreppen.

1. Marian Keyes hör definitivt till den här kategorin av lättlästa böcker.. Jag har bara läst Sushi för nybörjare.

2. Jonathan Tropper sägs vara ”lad-lit” och The Book of Joe är nog just det. Lättläst alltså. Fast jag hade tårar i ögonen vid några tillfällen.

3. Carin Hjulström. Både hennes Finns inte på kartan och Hitta vilse är lättlästa och underhållande.

4. Denise Rudberg. Serien om Marianne Jidhoff kallas elegant crime. Deckare med en touch av chick-lit tycker jag. Den första heter Ett litet snedsprång.

5. Emma Hamberg. Baddaren har jag läst, men hon har skrivit fler.

6. Simona Ahrnstedt. Om du inte tror du gillar romance så ge det här en chans. Överenskommelser eller Betvingade.

7. Pernilla Alm. Debuterade med Alltid du. Lättläst relationsdrama.

8. Fredrik Backman. En man som heter Ove var mer än bara humor. Väldigt mycket mer. Men både lättläst och rolig.

9. Helen Fieldings Bridget Jones dagbok får väl sägas vara en klassiker i sammanhanget. Själv har jag ett gott öga till filmen. Eller för att sammanfatta: Colin Firth och Hugh Grant i en och samma film.

10. Nick Hornby tillhör också det som skriver ”lad-lit”. Den senaste jag läste av honom var Juliet, naked.