Kriminalassistent Lacey Flint blir kontaktad av kriminalkommissarie Mark Joesbury livraddfrån S010, en specialenhet för hemliga operationer. De känner varandra sen tidigare, men det är inget som de vill diskutera. S010 vill ha en ung kvinna, som ska utge sig för att vara student i Camebridge. Enheten har blivit kontaktad av doktor Evi Oliver, som leder ett team av terapeuter knutet till universitetet. Den senaste tiden har flera vackra unga flickor tagit livet av sig under dramatiska former, och Dr Oliver anser att det är något ondskefullt som pågår.

Lacey börjar på universitetet som psykologistudenten Laura Fallow. Hon flyttar in i rummet där en av de unga flickorna bott. Hon försöker leva ett normalt studentliv vilket snart visar sig vara mer påfrestande än hon trott. Ganska snart så upptäcker både hon och Evi att mardrömmarna är mer verkliga än de kunnat ana.

Livrädd av S J Bolton har recensionsdatum idag, 3 april 2013. I original heter den Dead Scared och kom ut 2012. Det är den andra i serien om den unga polisen Lacey Flint. Den första, Nu ser du mig (Now You See Me) kom på svenska 2012. S J Bolton, eller Sharon J Bolton, är en brittisk deckarförfattare från Lancashire som kommit ut med fem böcker. Hon har nominerats till en rad priser för sina böcker.

Namnet S J Bolton har dykt upp på en del bloggar den senaste tiden, så när jag fick ett mejl från Modernista när de undrade om jag ville läsa och recensera Livrädd så tog jag chansen. Jag har inte läst Nu ser du mig, men de var vänliga nog att skicka den också, som e-bok.

Livrädd är en spänningsroman i ordets verkliga betydelse. Jag vet inte hur hon gör det men Bolton lyckas få mig att vara en spänd fjäder från början till slut. Jag brukar säga att skräck inte skrämmer mig. Och vad gäller spöken, övernaturliga fenomen etc så blir jag sällan skrämd. Men det här skrämmer mig! I början av boken så är det två sidor om hur Evi Oliver hittar grankottar hos sig. Det stycket är representativt för hur skicklig Bolton i att bygga upp en stämning. Små medel, undertoner som bygger på den klassiska scenen ”någon därute förföljer mig men jag vet inte vem”. Briljant!

Det finns mycket jag gillar med den här boken. Spänningen först och främst. Det faktum att man kan läsa den utan att ha läst bok nummer ett i serien. Det finns hänvisningar till Joesbury-Flint-relationen från förra boken, men det vävs in så naturligt att man knappt tänker på att det är en bok innan. Jag gillar språket, som är enkelt och effektivt. Vi får tre personers bild av historien – Laceys, Marks och Evis. Jag upplever att jag kommer alla tre lika nära men det är en bra bit in i boken som jag inser att bara Laceys bitar är skrivna i jag-form. Relationen mellan Lacey och Mark så där charmig och småstrulig som jag är svag för. Mot slutet av boken så tappar den lite, men det kan lika gärna bero på att jag läser den alldeles för fort för att få reda på upplösningen.

Jag kan inte annat än att rekommendera den här boken till alla er som vill ha spänning. Det är den bästa spänningsromanen jag läst på ett tag, och inte den sista jag läser av Bolton. Praktiskt nog ligger ju Nu ser du mig redan på datorn…

Jag fick den som recensionsexemplar från Modernista. Tack för det!

Den finns att köpa på Adlibris, Bokus och Bokia.

Omdöme: Läskigt spännande om ett ondskefullt utnyttjande av människors innersta skräck.
Betyg: 4+

