Att bränna böcker

En av dagens nyheter som rör böcker kommer från en artikel i Länstidningen där man kan läsa att biblioteket i Backe, Strömsund gallrar ut sina böcker och bränner de som inte får plats. Enligt artikeln har en förening erbjudit sig att ta hand om böckerna men fått nej.

När jag åkte hem från jobbet idag var det ett reportage på P4 Västernorrland om frågan. På nätet hittar jag från P4 Jämtland en länk här och en här. Även Kulturnytt har plockat upp nyheten.

Det reportage jag hörde var rätt intressant (men jag hittar det inte på nätet). Det var en bibliotekarie från ett annat bibliotek som sa att det är så man gör. Först så går man igenom böckerna och rensar ut. Det kan vara dubletter, det kan vara böcker i dåligt skick och det är väldigt ofta faktaböcker som inte längre har relevans (hon nämnde böcker som handlar från 70-talet som handlar om miniräknare i skolan t.ex.). Sen erbjuder man allmänheten att köpa dem, priset är lågt, det nämndes 5 kronor. Det som inte går åt på det sättet skickar man till återvinning eller för att brännas.

Min spontana reaktion när jag hörde nyheten först var att förfasas, det ligger något djupt symboliskt i att bränna böcker, det kopplas till när böcker rensas pga innehåll. Men är det verkligen det som det handlar om här? Åsikterna verkar gå isär i den frågan.

När jag funderar ett tag så undrar jag vad biblioteken annars ska göra? Det trycks fler och fler böcker, andrahandsmarknaden växer kopiöst och priserna dumpas. Jag har själv köpt biblioteksböcker, men jämfört med utbudet på t.ex. Myrorna här i stan (som säljer böcker för 20 kronor) så är jag sällan intresserad av det biblioteket säljer. Det finns förmodligen en stor volym böcker som inte går att bli av med. De böcker som rensas har ju inte heller lånats ut på länge, och det är ju helt gratis att låna böcker!

Hur gör ni – köper ni böcker på biblioteket för 5 kronor, eller t.o.m 1 krona? Om de var gratis, skulle ni då gå dit och hämta böcker?

Om man gör det, ja då ställer man ju verkligen upp. Men jag gör inte det. Jag går dit, tittar och ratar. Så jag kan knappast säga att jag ställer upp.

För riktighetens skull så jag ändå tillägga att jag inte förstår varför biblioteket i Backe inte kan skänka böckerna till föreningen som vill ha dem i just det här fallet. Och det verkar ju inte heller som om de har provat att sålt dem? Detta trots att bibliotekets chef hävdar att det är så rutinerna är.

Ska också tillägga, att själv klarar jag knappt att ge böcker till Myrorna och att bränna vore förstås fullständigt otänkbart. Men jag har inte volymen som ett bibliotek har. Än.

Uppdatering: Det sägs nu att biblioteket i det här fallet inte erbjudit böckerna ens till försäljning. Är det sant så är det förstås häpnadsväckande.

Har också läst på andra bloggar om böcker som försvinner som smör i solen när de läggs ut för gratis avhämtning. Drar en lättnadens suck om mina erfarenheter i frågan (att inte ens gratis böcker går åt) inte är representativa!

5 kommentarer

  1. Jo, det var väl inte så mycket att de brände böckerna som skapade uppståndelse. För de skickade ju dem till återvinning och där de sedan brändes, som med allt annat skräp. Däremot var det väl det att det fanns människor som faktiskt ville Köpa böckerna, men inte fick.. av någon outgrundlig anledning.

    Gilla

    • Jag hörde en intervju med en man som påstod att de bränt böcker av Singer och undrade om det berodde på att Singer var jude. Har också läst kommentarer som enbart handlat om det faktum att de bränt böckerna. Så delvis har debatten handlat om att de brändes.

      Det jag funderade på var att det framställdes lite olika i olika media. På ett ställe sa man att man först hade erbjudit folk att köpa, och det var de som inte köptes som skulle brännas. På ett annat ställe så var det att de skickade direkt till bränning utan att erbjuda någon att köpa. Vilket som var sanningen är lite svårt att veta.

      Men de hade ju kunnat skänka bort böckerna gratis också, eller i alla fall prova med det!

      Gilla

  2. Däremot har jag svårt att förstå folk som SLÄNGER böcker. (jo, jag har hört om folk som gör det, ve och fasa!). Som privatperson kan man ju ge böcker till välgörenhet (typ Myrorna, Röda Korset), biblioteken är kanske i ett annat läge, andra volymer liksom…

    Gilla

    • Jag klarar inte att slänga böcker, men ger till välgörenhet. Men jag tror inte att organisationer som tar från privatpersoner (tänker Erikshjälpen, Myrorna etc) har utrymme att ta från biblioteken.

      Gilla

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.