Bokbloggsjerka 15-18 februari: Om läsande

jerkaFredag igen. Bokbloggsjerka igen. Så här skriver Annika idag: Det finns en uppsjö av böcker om skrivande men kan du tipsa om en bok om läsande? 

Först så tänkte jag passa på den här frågan, för jag läser inte den typen av böcker. Men sen bestämde jag mig för att ta ut svängarna lite, även om det kanske inte var så Annika menade, och skriva lite om barn och läsande.

När jag läst texter om läsande så har jag inte gjort det i bokform utan på nätet. I synnerhet har jag läst om hur barn lär sig läsa. Det utgår mycket från att jag iakttagit våra egna två barn. De har två olika strategier, den ena verkar se orden i ”bilder” den andra i ”bokstäver”. Det har betydelse för hur de stavar och hur de läser.

De har också mött olika pedagogik i skolan i yngre åldrar. I det ena fallet så utgick man från att alla skulle läsa samma text, och läsläxan var 10 minuters läsning i en och samma bok för alla barn. En del hann kort, en del hann långt och nivån på texten var den samma. I det andra fallet så fanns det en engagerad lärare som sökte extra medel och köpte in eget material. Det var böcker med texter på olika nivåer, varje barn ”placerades in” i en nivå och fick välja böcker där. Gradvis så gjorde varje individ framsteg och fick flytta upp i nivå, där språket och komplexiteten ökade. Om Stjärnsvenska kan ni läsa här.

En pedagogik som vår äldsta mötte var ”Lära sig läsa genom att skriva”. Den är utvecklad av den norska pedagogen Arne Tragetorn, och mer om den kan ni läsa i en artikel i Språktidningen. Den tidningen rekommenderar jag också för alla er som är intresserade av språk, läsande och skrivande.

En intressant artikel om att lära sig läsa och skriva i skolan hittar ni här. Här kan ni läsa om Tema läsning.

15 kommentarer

  1. Ah, där har vi gemensamt intresse 🙂
    Min yngsta fyller 6år imorgon, och han pratar en hel del om att börja skola och lära sig läsa, inte så konstigt då vi andra i familjen läser mycket. Vi har lite strategin av att han ska skriva sig till att läsa, när han sitter vid datorn och ska skriva eller söka sidor så skriver vi inte åt han, han får försöka själv, med hjälp så klart 🙂

    Gilla

  2. Vad intressant att höra om dina barn! Jag är själv en sådan människa som ser orden i ”bilder”, vilket gör att jag har svårt att citera böcker ordagrant i efterhand, men kan återberätta handlingen i stort sett flytande efteråt.

    Gilla

    • Alltså, egentligen så ”vet” vi ju inte till 100% men det är utifrån deras sätt att lära sig nya ord, hur de gör när vi pluggar glosor tillsammans och hur de gör när de läser. Dottern läser mycket och snabbt men har ingen känsla för stavning, förstår inte när man ljudar ett ord (kan inte omsätta det i dubbelkonsonanter, korta och långa vokaler etc) utan måste se ordet rättstavat för att lära sig. Sonen kan utifrån att bara höra ett ord stava det rätt, och kan greppar nya ord utifrån vilka bokstäver som ingår. Finns en del andra ”tecken” också, när vi ser på hur de lärde sig läsa, men alltså vi ”vet” ju inte…

      Gilla

      • Då fattar jag 🙂 Undrade lite för egen del, men förstod inte riktigt om det handlade om ordbilder eller något annat. Men då är jag förmodligen en ”bokstavsmänniska”.

        Nej, det är klart, veta kan man ju inte säkert, men intressant det där att det finns två sätt, jag hade faktiskt ingen aning.

        Gilla

  3. Ja så är det för mig med man hämtar en del information via nätet och artiklar.
    Min äldsta dotter utbildar sig till lärare men i de äldre åldrarna, så hon hade inget tips heller.

    Gilla

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.