jerkaFredag igen. Bokbloggsjerka igen. Så här skriver Annika idag: Det finns en uppsjö av böcker om skrivande men kan du tipsa om en bok om läsande? 

Först så tänkte jag passa på den här frågan, för jag läser inte den typen av böcker. Men sen bestämde jag mig för att ta ut svängarna lite, även om det kanske inte var så Annika menade, och skriva lite om barn och läsande.

När jag läst texter om läsande så har jag inte gjort det i bokform utan på nätet. I synnerhet har jag läst om hur barn lär sig läsa. Det utgår mycket från att jag iakttagit våra egna två barn. De har två olika strategier, den ena verkar se orden i ”bilder” den andra i ”bokstäver”. Det har betydelse för hur de stavar och hur de läser.

De har också mött olika pedagogik i skolan i yngre åldrar. I det ena fallet så utgick man från att alla skulle läsa samma text, och läsläxan var 10 minuters läsning i en och samma bok för alla barn. En del hann kort, en del hann långt och nivån på texten var den samma. I det andra fallet så fanns det en engagerad lärare som sökte extra medel och köpte in eget material. Det var böcker med texter på olika nivåer, varje barn ”placerades in” i en nivå och fick välja böcker där. Gradvis så gjorde varje individ framsteg och fick flytta upp i nivå, där språket och komplexiteten ökade. Om Stjärnsvenska kan ni läsa här.

En pedagogik som vår äldsta mötte var ”Lära sig läsa genom att skriva”. Den är utvecklad av den norska pedagogen Arne Tragetorn, och mer om den kan ni läsa i en artikel i Språktidningen. Den tidningen rekommenderar jag också för alla er som är intresserade av språk, läsande och skrivande.

En intressant artikel om att lära sig läsa och skriva i skolan hittar ni här. Här kan ni läsa om Tema läsning.